Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Meer voor mannen: creativiteit

Na een reeks experimenten concluderen onderzoekers in Psychological Science dat creativiteit vaker aan mannen wordt toegeschreven dan aan vrouwen.

Ger Post | 22 december 2015

In een online experiment werden bijvoorbeeld 170 mensen gevraagd om werk van een architect of een modeontwerper te beoordelen op creativiteit (ze kregen drie plaatjes te zien van huizen of modeontwerpen). Wanneer de proefpersonen dachten dat een man het huis had ontworpen, dan vonden ze de ontwerpen creatiever dan wanneer ze dachten dat een vrouw ze had ontworpen. Wat betreft de modeontwerpen vonden de onderzoekers geen genderverschil in creativiteit.

Eenzelfde effect pikten de onderzoekers ook op als ze keken naar de ratings van lezingen op TED.com. Na het zien van een filmpje wordt aan kijkers gevraagd welke steekwoorden het beste de lezing beschrijven – ze kunnen kiezen uit veertien steekwoorden. De onderzoekers keken hoe vaak een lezing van een man of vrouw het woord ‘ingenious’ (vernuftig) kreeg toebedeeld. Wat betreft lezingen in de zes meest populaire onderwerpen bij TED (technologie, entertainment, design, business, science en global issues) gold dat mannen in alle onderwerpen op een na (design) vaker als vernuftig werden omschreven dan vrouwen.

Volgens de onderzoekers komt dit doordat creatief denken grote overlap heeft met kenmerken die we normaal gesproken associëren met mannen, zoals competitiviteit, zelfredzaamheid en risico nemen.

Over Ger Post
Ger Post (1981) studeerde journalistiek en cognitieve neurowetenschappen en is nu docent brain and cognitive sciences aan de Universiteit van Amsterdam. Naast handboeken over interdisciplinair onderzoek, schrijft hij als journalist stukken over hersenonderzoek voor De Neuroloog en Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden