In een online experiment werden bijvoorbeeld 170 mensen gevraagd om werk van een architect of een modeontwerper te beoordelen op creativiteit (ze kregen drie plaatjes te zien van huizen of modeontwerpen). Wanneer de proefpersonen dachten dat een man het huis had ontworpen, dan vonden ze de ontwerpen creatiever dan wanneer ze dachten dat een vrouw ze had ontworpen. Wat betreft de modeontwerpen vonden de onderzoekers geen genderverschil in creativiteit.
Eenzelfde effect pikten de onderzoekers ook op als ze keken naar de ratings van lezingen op TED.com. Na het zien van een filmpje wordt aan kijkers gevraagd welke steekwoorden het beste de lezing beschrijven – ze kunnen kiezen uit veertien steekwoorden. De onderzoekers keken hoe vaak een lezing van een man of vrouw het woord ‘ingenious’ (vernuftig) kreeg toebedeeld. Wat betreft lezingen in de zes meest populaire onderwerpen bij TED (technologie, entertainment, design, business, science en global issues) gold dat mannen in alle onderwerpen op een na (design) vaker als vernuftig werden omschreven dan vrouwen.
Volgens de onderzoekers komt dit doordat creatief denken grote overlap heeft met kenmerken die we normaal gesproken associëren met mannen, zoals competitiviteit, zelfredzaamheid en risico nemen.