Maar de aarzeling is er ook: gaat hij werkelijk in op de kracht van verhalen of wil hij meeliften op de hype rond storytelling en heeft hij zijn lessen over impactvol presenteren en het slim werken met kernachtige boodschappen handig opnieuw ‘verpakt’. Na het lezen van dit boek vind ik dat hij wel degelijk de kracht van verhalen op een inspirerende en overtuigende manier heeft weten te vangen.
De Kracht van Storytelling is helder gestructureerd. Goed geschreven in een toegankelijke, verhalende stijl, waardoor je het met veel plezier leest. In vijf delen behandelt hij aan de hand van 37 verhalen de gereedschappen en geheimen van de storyteller. Hij doet dat volgens een beproefd Amerikaanse recept: levensverhalen van beroemde mannen en vrouwen uit de wereld van politiek, corporates en entertainment. Zij vertellen over hun beslissende momenten uit de soms lange weg naar succes. Uit die verhalen destilleert hij vervolgens lessen, gereedschappen en geheimen die hij aan de lezer meegeeft. Hij onderbouwt dat soms met wetenschappelijke inzichten, dan weer met inzichten uit de wereld van literatuur of film.
Met dat format houdt Gallo zich perfect aan de eerste wet van de verhalenverteller: laat het me zien, in plaats van het me uit te leggen. En omdat hij storytelling in een bredere context presenteert, heeft hij ook adviezen over het gebruik van beeld, het verwerken van feiten in je verhaal, de kracht van aforen en metaforen en hoe je het beste overkomt op video (want ook daar kun je jouw verhaal vertellen). De voorbeelden aan het begin van ieder hoofdstuk vormen de perfecte kapstok om de gereedschappen toe te lichten. Het boek sluit af met een checklist om je als lezer ook zelf aan de slag te laten gaan met het ontwikkelen van jouw eigen verhaal.
Hier en daar is het allemaal wat over de top. De flaptekst draaft wat door, met de belofte dat dit boek jou gaat helpen met het vertellen van overtuigende en inspirerende verhalen vol magische ingrediënten die jou zullen helpen je doel te bereiken. Want een echt how-to boek is het eigenlijk niet. En na het lezen van het zoveelste succesverhaal heb je misschien even het gevoel een overdosis Angelsaksische doelgerichtheid te hebben binnengekregen. Want als lezer ben je vaak nog niet zo’n wereldberoemd leider (of ‘storyteller’ zoals Gallo ze consequent blijft noemen) die het al heeft gemaakt, en bovendien vertellen we in Nederland onze verhalen op een wat andere, meer ingetogen manier. Maar als je bereid bent daar overheen te stappen, dan zit dit boek vol waardevolle inspiratie met daarbij een serie levenslessen, die hier en daar wat obligaat, maar vaak toch ook echt op een heel bijzondere manier worden verteld. En daarmee doet Gallo zijn titel meer dan recht.
Over Theo Hendriks
Theo Hendriks is storyteller, auteur, spreker en oprichter van Theo Hendriks Corporate Storytelling. In de afgelopen jaren schreef hij vele corporate story's en hielp hij leiders, bestuurders, ondernemers en starters met het (her)vinden van hun eigen verhaal. In 2010 won hij daarmee de European Excellence Award in de categorie Change Communication.