Aan de hand van 5 delen, 37 hoofdstukken en wel 50 verhalen laat Gallo de lezer kennismaken met het grote pallet aan vaardigheden, trucs, adviezen en inzichten die storytellers als Elon Musk, Richard Branson, Steve Jobs, Oprah Winfrey, Sheryl Sandberg - en nog een scala aan andere inspirerende persoonlijkheden - veelvuldig gebruiken.
De held van het verhaal
Concepten als het gebruiken van analogieën, gebruik van gewone taal, presentaties aan de hand van beelden en humor passeren de revue. De meest belangrijke les is echter dat elk verhaal een held en vijand nodig heeft, die vervolgens overwonnen dient te worden. In plaats van het concept storytelling aan de hand van een theoretisch kader uit te leggen, kiest Gallo er vervolgens heel toepasselijk voor om de verhalen de held van dit verhaal te maken. Want verhalen, daar staat dit boek bol van. Dat is gelijk het sterkste punt van het boek: omdat de verschillende lessen en inzichten worden gedeeld door middel van verhalen, leest het boek enorm vlot door en is de lezer in no time tientallen pagina’s aan ervaringen rijker. Daarnaast zijn de verhalen stuk voor stuk inspirerend om te lezen, waardoor het boek naast doceren, ook het doel van inspireren lijkt te dienen.
De vijand
Naast een held heeft elk goed verhaal ook een vijand, zo doceert Gallo. En dat zijn in dit boek de tegenpolen van het inspirerende verhaal: saaie powerpoints, factuele uiteenzettingen, verhalen zonder passie et cetera. Er lijkt echter ook wel een vijand voor de lezer op de loer te liggen. Het boek staat namelijk zo vol van ‘vergelijkbare’ verhalen (held, strijd en overwinning), dat het gevaar dreigt dat de lezer op een gegeven moment verzadigd raakt. Consequentie kan zijn dat de lezer alleen nog maar naar de lessen doorbladert, zonder de verhalen goed te lezen. En hoewel stuk voor stuk goed en inspirerend onderbouwd, zonder bijbehorend verhaal zijn deze lessen dan wat dun.
De overwinning
Een verhaal vertellen over verhalen vertellen schept natuurlijk verwachtingen. Hoewel het boek met minder verhalen had gekund, maakt het de verwachtingen waar. Het is een boek vol inspirerende en leerzame verhalen, dat je ondanks het feit dat het in totaal meer dan 300 pagina’s telt, in een mum van tijd uit hebt. De Kracht van Storytelling leest als een roman, maar je steekt er desondanks veel van op. Wat mij betreft mogen meer managementboeken zo geschreven worden.
Over Jeroen Medema
Jeroen Medema is adviseur omgevingsmanagement bij WesselinkvanZijst. Als afgestudeerd bedrijfskundige en strateeg (BSc. International Business en MSc. Strategic Management in Tilburg) kijkt Jeroen het liefst naar organisaties en adviesvraagstukken in een breder perspectief. Hij is vooral geïnteresseerd in de interactie tussen partijen en de focus op de relatie tussen personen binnen organisaties. WesselinkVanZijst is een gespecialiseerd adviesbureau voor professioneel belangenmanagement.