Het boek is overzichtelijk in opzet. Een TED-waardige presentatie is 1) emotioneel: ze raken je in je hart 2) vernieuwend: ze leren je iets nieuws en 3) memorabel: ze presenteren je iets op een manier die je niet zal vergeten. Deze drie principes worden in drie grote hoofdstukken uitgewerkt.
Een greep uit de tips:
Emotioneel:
- Gebruik verhalen als ‘gegevens met een ziel’. Je kunt daarbij gebruik maken van verschillende verhaalvormen, zoals Man in a Hole: iemand raakt in de problemen en komt daar weer uit. Een tweede verhaalvorm noemt hij Boy gets Girl: begin met een doodgewoon persoon op een doodgewone dag en er gebeurt iets moois met die persoon.
- Geef een presentatie alsof je een oprecht gesprek voert.
Vernieuwend:
- Overspoel je hersenen met nieuwe ervaringen. Alleen zo kunnen we onze hersenen dwingen anders naar de wereld te kijken.
- Vertaal statistieken in schokkende gegevens: ‘Waarom negeren we de oceanen? Als je het jaarlijkse budget van de NASA neemt om het heelal te onderzoeken, dan kunnen we daarmee de het ontdekken van de oceanen voor de komende 1600 jaar financieren.’
Memorabel:
- Bouw je verhaal op in drie eenvoudige stappen: bedenk een twittervriendelijke headline; ondersteun je headline met drie belangrijke boodschappen en bekrachtig je drie boodschappen met verhalen, statistieken en voorbeelden.
- Eindig met een hoogtepunt.
Een TED-waardige presentatie wordt in detail ontworpen. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Denk bijvoorbeeld aan:
- Maak een schema welke gebaren we gebruikt voor je zinnen of passages.
- Gebruik verbeeldingskracht in je verhalen; zoek de bijbehorende woorden die je in staat stellen het in je eigen beleving te laten zien, voelen of horen.
- Zorg voor een emotioneel geleden gebeurtenis. Dit werkt als een Post-it voor de hersenen met de tekst Onthoudt dit!
En passant geeft Gallo allerlei sleutels voor geluk.
- Geluk is een keuze. Geef drie redenen waarom je recente uitdaging een kans is. Je geestestoestand zal op een positieve manier je toehoorders beïnvloeden.
- Gallo citeert wetenschapper Cardon die stelt dat ondernemerspassie een positief, intens gevoel is dat je hebt voor iets wat van diepe betekenis is voor jou als individu. Maak je passie aanstekelijk.
Ook voegt hij inzichten toe uit de neuropsychologie, zoals
- Beinvloed je neuroplasticiteit: je hersenverbindingen veranderen als je steeds meer leert positief te denken.
- Het vertellen van verhalen zorgt voor synchronisatie tussen jouw eigen brein en dat van de persoon die naar jou luistert.
- Gebruik humor; als je lacht gaat je bloeddruk omlaag, krijg je meer energie en je immuunsysteem wordt sterker.
Je zou bijna denken dat het geven van een TED-waardige presentatie een uitstekende gelukstraining is. Het vraagt je te graven in je passie en dat helemaal uit werken. Als trainer van gelukscompetenties heb ik hier veel inspiratie uit gehaald om mijn boek te schrijven. En het voorbereiden van een TED-talk zien als gelukstraining is een idee dat prikkelt om eraan te beginnen!
Over Veronique Kilian
Drs. Veronique Kilian is trainer, (team)coach en spreker. Zij traint en coacht management en medewerkers op het gebied van leiderschap, veranderingsmanagement, psychologie en geluk. Veronique geeft geregeld lezingen, workshops en (in company) teamtrainingen.