Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Aandachtsmarketing - 'Een prima boek voor het op poten zetten van een merk'

Welk soort marketing moet ik me voorstellen bij Aandachtsmarketing? Misschien heb ik iets gemist, maar dit ben ik in alle marketingopleidingen nog niet tegen gekomen. Al lezend merk ik vrij snel dat aandacht eigenlijk meer een marketingcommunicatie item is dan pure marketing. Zonder aandacht is communiceren nutteloos.

Eric van Arendonk | 29 januari 2020 | 1-2 minuten leestijd

De auteur komt in het eerste gedeelte met een handige indeling hoe aandacht getrokken kan worden. Dit doet hij aan de hand van zes zogenaamde aandachtstrekkers; hulp, emotie, status, nieuw, inclusie en beloning. Deze worden uitvoerig beschreven. Met behulp van voorbeelden wordt dan getoond hoe deze in de praktijk worden gebruikt. Het maakt me best wel enthousiast over dit deel van het boek, want het geeft mooie handvatten voor contentmarketing. Met name om ook relevant voor je doelgroep te blijven.

In het tweede gedeelte van het boek wordt de zogenaamde Earned Attention Canvas geïntroduceerd. Een model wat moet leiden tot merkontwikkeling en de daarbij behorende communicatie. Op zich een handige tool. In het boek wordt de tool stap voor stap uitgebreid uiteengezet. Prima materiaal indien je aan het begin van een dergelijk proces staat en nog niet veel ervaring hebt met het opzetten van een merk. Het leidt je door het hele proces van merkontwikkeling heen. Voor de meer ervaren marketeer bevat het weinig nieuwe inzichten. Daarom was het eerste gedeelte van het boek voor mij waardevoller als aanknopingspunt voor online marketing en dan met name voor het creëren en uitzetten van content.

Aandachtsmarketing is lekker vlot geschreven en leest, mede door veel interviews met marketeers echt prettig weg. De theorie is ook duidelijk uiteengezet en voorzien van voldoende aansprekende voorbeelden. Voor de marketeer die voor de uitdaging staat om een merk op poten te zetten is het een prima boek waaraan zij/hij zeker iets aan heeft.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden