Herken je dat het steeds lastiger wordt om uberhaupt nog op te vallen met jouw boodschap? Ondanks je goedbedoelde inspanningen worden nieuwsbrieven en prachtige brochures niet meer of steeds minder gelezen door je klanten. En je moet steeds meer socialmediabudget inzetten om zichtbaar te zijn in de timeline van je volgers. Om over het zap- en uitgesteld kijkgedrag van je commercial nog maar te zwijgen. Aandacht is altijd al een kostbaar goed geweest voor marketeers, maar nog nooit was het zo schaars.
Door het internet is onze aandacht letterlijk opgeblazen en zo gefragmenteerd dat hij nog maar lastig te vangen is. Het gevecht om aandacht zal de komende jaren alleen maar groter worden. De belangrijkste taak van marketeers is dan ook om continu aandacht te verdienen, en deze vervolgens vast te houden. Maar wat is aandacht eigenlijk? Hoe kun je aandacht voorspellen? En welke factoren beïnvloeden aandacht? Deze vragen lieten me niet los en vormden de motivatie voor het schrijven van dit boek.
Zes aandachtstrekkers
Samen met een onderzoeksteam van de VU Amsterdam deden we wetenschappelijk onderzoek naar gedragsbeïnvloeding en de doorslaggevende factoren waarom een boodschap wel of juist geen aandacht krijgt. Het onderzoek resulteerde in zes aandachtstrekkers die bewezen effectief zijn in het trekken van aandacht of in het beïnvloedingsproces naar aankoop. ‘Nieuw' is een van de aandachtstrekkers die succesvol in communicatie wordt toegepast. Zo zet Volvo bewust deze aandachtstrekker in bij hun campagne voor ‘De nieuwe XC90'. In het eerste deel van het boek beschrijf ik de vijf overige triggers die je kunt gebruiken om aandacht voor jouw merk te krijgen.
Bewezen methode voor merkontwikkeling
Het gebruik van aandachtstrekkers richt zich primair op communicatie, maar uiteraard is marketing breder dan dat. Voor het succesvol toepassen van Aandachtsmarketing moet je merkbelofte, propositie en doelstellingen nauw op elkaar zijn afgestemd. Om je hierbij te helpen ontwikkelden we het Verdiende Aandacht Canvas®. In deel twee van het boek beschrijf ik vier bouwstenen die je kunt gebruiken om tot een onderscheidende marketingstrategie te komen. Elke stap in het canvas illustreer ik met vele praktijkvoorbeelden en inspirerende verhalen van toonaangevende marketeers uit Nederland.
Zelf aan de slag
In het laatste deel van het boek deel ik mijn favoriete hulpmiddelen om aandachtsmarketing voor jouw merk te laten werken. Vele daarvan kennen hun oorsprong in design thinking en hebben hun nut in de praktijk bewezen.
Na het lezen van dit boek beschik je niet alleen over de kennis, maar ook een concrete aanpak hoe je wél aandacht voor jouw merk krijgt. Met als resultaat minder marketingverspilling, blijere klanten en een hogere bedrijfsresultaat.