De noodzaak om te veranderen voor organisaties is groter dan ooit en de behoefte aan nieuwe manieren van organiseren is enorm. Bij veel organisaties is deze realisatie inmiddels ingedaald, maar er concreet beleid op schrijven is slechts voor weinigen weggelegd.
Nieuwe, frisse bedrijven als Spotify of Google geven het goede voorbeeld, maar hun structuur kopiëren is niet wenselijk. Voor de moderne, toekomstgerichte HR-professional biedt het boek interessante inzichten en concrete aanknopingspunten om toe te passen in de eigen organisatie. Het boek beschrijft de huidige en toekomstige staat van organisaties en kiest ervoor om dit op een organische manier te doen, startend bij de hedendaagse ontwikkelingen in o.a. de maatschappij, de technologie en globalisatie, en eindigend bij concrete aanknopingspunten om het veranderingsproces in te zetten. Dit is een prettig gegeven; alle informatie volgt elkaar logisch op en geeft op verschillende momenten voldoende stof tot nadenken.
Hoewel het boek interessante inzichten biedt, met name omdat het boek gebruik maakt van een grote verscheidenheid aan bronnen, leest het boek toch enigszins traag weg. De noodzaak tot het onderbouwen van bepaalde denkbeelden of ontwikkelingen schiet soms zijn doel voorbij, waardoor het boek hier en daar wat ‘stroperig' aanvoelt. Ber Damen heeft duidelijk gekozen voor een aanpak gericht op kwaliteit (beter te veel dan te weinig informatie), maar hier en daar voelt het wat overbodig aan. ‘Businessarchitect & Verandermeester' is daardoor wel een inhoudelijk sterk boek en geeft, naast inzichten op het gebied van organisatieontwikkeling, ook een inkijkje in de mens en de veranderende wensen en ideeën over de betekenis van werk. Op bepaalde momenten is het boek zijn tijd ver vooruit; waar Ber Damen eigenlijk al afscheid neemt van het ‘Ulrich model' en hij schrijft ‘geen heil meer te verwachten van de rollen van Ulrich' zie ik in mijn werk nog veel organisaties die recent begonnen zijn met het implementeren ervan.
Deze organisaties zijn vaak traditionele, hiërarchische apparaten die zijn ingehaald door de tijd. Om te veranderen, kiezen ze voor een inrichting via het ‘Ulrich model', wat lijnrecht tegenover het idee van de schrijver staat. Hiermee geeft de schrijver het signaal af dat vergelijkbare organisaties als hierboven beschreven allemaal verkeerd bezig zijn. De vraag is of het voor deze organisaties echt met zo'n vaart loopt; aan de andere kant volgen verschillende ontwikkelingen zich in een dusdanig hoog tempo op dat het lastig te voorspellen lijkt.
Feit is dat de schrijver, Ber Damen, zich al ruim dertig jaar bevindt in de wereld van veranderingen en transities en er dus ongetwijfeld een aardige kijk op heeft. Het boek is daarom met name interessant voor eindverantwoordelijke HR-professionals, belast met de strategie van de organisatie. Zij hebben dagelijks te maken met soortgelijke vraagstukken als in het boek beschreven en zullen zeker profijt hebben van het lezen van dit boek. Voor de bredere doelgroep HR-professionals, waar ik zelf toe behoor, biedt het boek vooral een interessant kijkje in ‘het nieuwe organiseren' en geeft het inspiratie en stof tot nadenken.
Dat organisaties mee moeten in de hedendaagse veranderingen staat buiten kijf; wellicht dat Businessarchitect & Verandermeester houvast kan bieden in turbulente tijden.
Deze review is geschreven door Emiel Mulder, werkzaam bij Expand.