Door de heldere en prettige vormgeving raakte ik al enthousiast toen ik Zelf een podcast maken even doorbladerde. Korte alinea’s en duidelijke lichtblauwe kaders met voorbeelden uit de praktijk maken alvast grasduinen door de inhoud makkelijk. Wat ik vervolgens las sprak me direct aan en, nog beter, kan ik heel goed gebruiken bij de plannen voor mijn eerste podcast. Ik raakte geïnspireerd en kreeg al lezende aanvullende ideeën die ik snel noteerde.
Vijf stapppen
De auteurs hebben het boek verdeeld in vijf stappen die je het beste kunt nemen wanneer je een podcast wilt maken. Stap 1 gaat over de vragen die je jezelf moet stellen als je aan een podcast begint, Stap 2 hoe je aan de slag gaat, Stap 3 over de essentials: interviewen en schrijven voor audio, Stap 4 over de techniek en hoe je daar beter in wordt, Stap 5 over hoe en waar je je podcast de wereld in stuurt. Last but not least eindigt het boek met tips en tricks waarmee je kunt proberen met podcasts geld te verdienen of jezelf te (laten) sponsoren.
Sowieso geven Eva Moeraert en Pieter Blomme tijdens hun lessen in dit boek tal van praktijkvoorbeelden en ze tippen daarnaast uiteenlopende podcasts uit het Nederlandse en Angelsaksische taalgebied ter inspiratie en illustratie.
Lekker praktisch
Het boek telt 134 pagina’s en leest vlot. Aan het eind van ieder hoofdstuk/elke stap staat ook nog een bondige puntsgewijze samenvatting. Lekker praktisch. Het klinkt nu misschien makkelijk, maar zo spiegelen deze ervaren podcastmakers het absoluut niet voor. Ze maken goed duidelijk dat een podcast produceren veel tijd kost, veel meer tijd dan je misschien denkt. Ze vertellen over hun logische workflow en over wat er bij één interview op locatie komt kijken. Daarvoor plannen zij tweeënhalve dag werk in...
Focus op luisteraar
Eva Moeraert en Pieter Blomme willen bewerkstelligen dat er beter uitgewerkte en creatieve postcastideeën op de Nederlandstalige markt komen én dat de focus altijd ligt op het oor van de luisteraar. Daarom benadrukken ze dat makers het beste zo zintuiglijk mogelijk werken en moeten denken aan de emotionele impact van audio. Montage mag niet opvallen en daarom is het essentieel dat de basis goed is.
Denk niet dat je er bent als je podcast online staat. Ze adviseren minstens de helft van budget en tijd te besteden aan delen en verspreiden van je podcast. Wat je daarvoor allemaal kunt doen vertellen ze ook. Volgens hen is dat het lastigste werk!
Deze recensie verschijnt in aanloop naar internationale vrouwendag op 8 maart. Managementboek zet deze week vrouwelijke auteurs in de schijnwerpers. Ontdek ze op managementboek.nl/v.