Ga ik ook een podcast maken? Om mijn verhaal te vertellen en mijn zichtbaarheid te vergroten? En hoe doe ik dat dan? Hoe maak je nu eigenlijk een goede podcast? Eva Moeraert en Pieter Blomme schreven hierover een beknopte handleiding. Moeraert is een ervaren radiomaker en heeft een eigen audioproductiehuis. Blomme is de maker van de podcast Relaas, hij maakt podcasts voor bedrijven en organisaties.
Allereerst leggen ze in hun boek het verschil uit tussen een podcast en een radio-uitzending. Vervolgens trekken ze een parallel tussen een hamburger en een goede podcast: ‘het is laagdrempelig toegankelijk en licht verteerbaar’.
Vijf stappen
Eva Moeraert en Pieter Blomme nemen ons vervolgens in vijf stappen mee vanaf idee tot aflevering. Iedere stap wordt helder uitgelegd in een apart hoofdstuk. De auteurs sluiten elk hoofdstuk af met een ‘Om te onthouden’ paragraaf, waarin de belangrijkste zaken nog eens overzichtelijk op een rijtje worden gezet.
Er zijn vier belangrijke vragen die je aan jezelf moet stellen én beantwoorden als je overweegt om een podcast te maken: Wat wil ik nu eigenlijk vertellen? Waarom zou jij deze podcast moeten beluisteren? Welke rol heb ik zelf in deze podcast? Voor wie maak ik dit?De antwoorden op deze vragen vormen de basis voor je podcastplan: Stap twee .Daarin komen zaken aan de orde zoals je scriptdesign, montage en je sounddesign.
Dan volgt de (zeer essentiële) stap: Interviews. Die zijn de voeding voor je podcast. Eva Moeraert en Pieter Blomme geven hierin antwoord op vragen als: Gebruik je wel of niet je eigen stem, hoeveel microfoons heb je nodig, welke vragen ga je stellen?
Als vierde stap nemen de auteurs ons mee in de techniek van het maken van (perfecte) opnames. De techniek wordt helder uitgelegd aan de hand van schema’s en tekeningen, en het is goed te volgen voor niet-techneuten.
Geld
En dan ten slotte, en dat is de vijfde en tevens de laatste stap, is je podcast klaar om de ‘de wereld in te sturen’. Op welk podcasthostingplatform wil je dat gaan doen? Hoeveel budget reserveer je om het goed in de markt te zetten? Relevante vragen om van tevoren over na te denken.
Aan het eind van hun boek stellen Eva Moeraert en Pieter Blomme de vraag: Kun je rijk worden van podcasten? Voor het antwoord raad ik je aan het boek te lezen. De prijs van 25,99 kan hierbij geen belemmering zijn. Dat is dezelfde prijs als vier hamburgers.
Over Christel Deckers
Christel Deckers is een onafhankelijk denker, expert op het gebied van governance, change management, innovatie en digitalisering. Zij is gepromoveerd aan de Business School of Economics in Nijmegen en doet onderzoek naar Bestuur en Toezicht in de zorg. Kernwoorden in haar werk zijn: We doen het samen, met plezier naar je werk en de juiste mens op de juiste plek.