Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zelf een podcast maken - Lezen omwille van onze luisteraars

De luisteraars van podcasts verdienen het dat wij ons best doen hen het beste te bieden. Hoe we dit kunnen doen, laten Evan Moeraert en Pieter Blomme zien in hun boek ‘Zelf een podcast maken’.  

Henk Jan Kamsteeg | 31 januari 2022 | 3-4 minuten leestijd

Voor een aantal podcasts werd ik uitgenodigd in onder andere de studio van BNR, op kantoor van FranklinCovey of op een zolderkamer in een nieuwbouwwijk. Diverse settings, verschillende formats, maar telkens leuke gesprekken. Over leiderschap, storytelling en spreken met passie. Ik werd zo enthousiast over dit relatief nieuwe medium, dat ik zelf besloot een aantal van mijn blogs in te spreken en als podcast te publiceren. Even waande ik mij weer die student Journalistiek die een wekelijks radioprogramma had op Omroep Amersfoort. Klooien met apparatuur en tussendoor nog pogen iets zinnigs de wereld in te sturen.

Onlangs las ik Zelf een podcast maken van Evan Moeraert en Pieter Blomme. Een boek met ‘regels’ waaraan een goede podcast moet voldoen én veel praktische tips hoe dit voor elkaar te krijgen. Kijkend naar mijn eigen podcast realiseer ik mij dat het aan vrijwel geen van de aangereikte tips voldoet. Misschien ook wel met opzet. Omdat ik het juist anders wil doen dan vele anderen. Maar goed, laten we de waardevolle aanwijzingen van de experts er eens bij pakken.

Wie aan een podcast wil beginnen, doet er volgens de auteurs goed aan te beginnen met het stellen van de volgende 4 vragen:

1) Wat wil ik eigenlijk vertellen?

‘Een goede podcast staat of valt bij (1) de ideeën die je brengt, (2) hoe boeiend de personages zijn die we als luisteraar ontmoeten en (3) indien nodig de context die je laat horen,’ stellen de auteurs. ‘Samen vormen ze de ziel, de essentie van je podcast. De voornaamste reden voor een luisteraar om jouw podcast op te zoeken en te vinden.’

2) Waarom moet je dit beluisteren?

Hier is de vraag op welke behoefte je podcast inspeelt. ‘Wat moet mijn luisteraar denken, doen en weten nadat hij een episode achter de rug heeft?’ Hierbij is het goed te realiseren dat iedere minuut waardevol is. ‘Podcasts mogen een hoge informatiewaarde hebben, maar het liefst zitten ze niet vol met cijfers en data. Ze moeten vooral inspireren en eventueel uitnodigen tot verder denken en concreet handelen.’

3) Welke rol heb ik in deze podcast?

Ben je de presentator, de voice-over, de verteller? ‘Je kunt heel veel verschillende rollen of delen van jezelf laten zien in een podcast. Het is aan jou om te kiezen wat je wel en niet laat zien?’ Belangrijk is het volgens Moeraert en Blomme ons te realiseren dat luisteraars gewoontedieren zijn. ‘Net zoals zijn favoriete koffie heeft hij ook een favoriete stem of persoon die hoort hij graag telkens opnieuw.’

4) Voor wie maak ik dit?

Nu is het belangrijk niet de klassieke fout te maken om te denken dat je de podcast voor ‘iedereen’ maakt. Iedereen blijkt vaak niemand te zijn. ‘Beter is het te denken aan een community van mensen. Gelijkgestemde zielen die virtueel verbonden zijn rond een bepaald thema, topic, idee of persoon. […] Fantaseer uitgebreid over jouw ideale luisteraar. Wie zou dat zijn? Hoe ziet die eruit? Waar kijkt en luistert die verder nog naar?’

Pas na het beantwoorden van bovenstaande vragen, komen de vervolgstappen. Voor wat voor formaat kies je? Welke technische middelen gebruik je? Met welk team stel je de podcast samen? De auteurs gaan uitvoerig in op deze, en andere vragen rondom het maken van een podcast. En eerlijk is eerlijk: ik denk dat we er goed aan doen de tips van Moeraert en Blomme ter harte te nemen. Is het niet voor onszelf, is het wel voor onze luisteraars!

Over Henk Jan Kamsteeg

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden