Wie heeft er de afgelopen jaren geen training teambuilding, projectmatig werken of communiceren gevolgd? Toch blijkt training niet altijd het juiste/enige antwoord is op het geconstateerde performance-probleem.
Inspirerend leerklimaat
Sterker nog, uit diverse onderzoeken blijkt dat meer kennis en vaardigheden een beperkte invloed hebben op de performance van een organisatie. Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van Deming, Harless en Elliot dat ca. 80% van de performanceproblemen niet veroorzaakt worden door een tekort aan competenties.
De organisatiecultuur, de vrijheid om zelfstandig te kunnen handelen, de samenwerking, de wijze waarop er in teams gewerkt wordt, het beoordelingssysteem; het zijn allemaal factoren die zeer belangrijk zijn om de concurrentiekracht te verhogen. Het gaat niet om het verbeteren van werknemers maar om het bouwen van een inspirerende werkleercultuur waarin de werknemers zichzelf dagelijks kunnen verbeteren! Dat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de directie en HR.
Co-creatie
Na enkele decennia van massaal opleiden en trainen daagt nu het bewustzijn dat tijd en middelen beter ingezet kunnen worden door de investeringen niet te richten op competentieverbetering en Persoonlijke Ontwikkel Plannen, maar op ‘agile’ leren en veranderen. Niet het komen tot een mooie blauwdruk van een ‘passende leerinterventie’ (oplossing) maar het gezamelijk analyseren en verbeteren van de performance-issues is centraal komen te staan. Uit een goede, diepgaande analyse door alle betrokkenen dienen de creatieve oplossingen zich meestal vanzelf aan. De werkuitdaging wordt zo een inspirerende, vormende ervaring.
Zelfsturing, systeemdenken, informeel leren, werkplekleren, cocreatie, participatief veranderen, coaching passen binnen de nieuwe benadering van ‘agile’ leren en veranderen.
De uitdaging centraal
Kenmerkend voor de nieuwe wereld van leren en veranderen is dat niet de competenties van het individu of het team centraal staan, maar de uitdaging waarvoor het team, de afdeling of organisatie staat.
Het nieuwe leren kan bijvoorbeeld gebeuren door te werken aan innovatieprojecten waarbij zowel de medewerkers als de organisatie buiten hun comfortzone treden, kennis opdoen en ontwikkelen en zo ‘de brug bouwen terwijl men er over loopt’. De rol van HR(D) en bedrijfsopleiders verschuift daarmee; van expert in respectievelijk het inkopen en organiseren van vooraf bedachte en gestandaardiseerde leeroplossingen naar het faciliteren van leren en veranderen met het doel performanceverbetering (performance support). Opleiden en trainen zal zeker een onderdeel zijn van een creatieve mix van oplossingen. Een mix die voortkomt uit een vormend onderzoek, analyse en brainstorm door de werknemers zelf.
drs. Jan D. den Breejen MBE, CM (1963) is consultant strategie & organisatieontwikkeling bij Schouten & Nelissen /Schouten Global. Hij doet sinds 2004 wetenschappelijk onderzoek naar succesfactoren voor de High Performance Organisatie (HPO) en een stimulerend leer- en innovatieklimaat. Hij is de auteur van De High Performance Organisatie: leiderschap, strategie, beleid en cultuur.
Over Jan-Dirk den Breejen MA, MSc
Jan-Dirk den Breejen is expert op het gebied van High Performance Teams (HPT) en High Performance Organisations (HPO).