Voorbij de eeuw van bureaucratie
Van regelorganisatie naar casusorganisatie
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789462368033Samenvatting
De overheid handelt steeds meer als partner in netwerken en hanteert maatwerk in plaats van standaardregels. Maar wat betekent dat voor de interne organisatie van overheden? Dit boek laat in tien omkeringen zien hoe de werking van overheidsorganisaties binnenstebuiten wordt gekeerd. Na honderd jaar lijken de zo vertrouwde kenmerken van Webers bureaucratiemodel achterhaald. Het karakter van overheidsorganisaties wordt tegenwoordig meer bepaald door tegenoverstelde kenmerken: van regelorganisatie naar casusorganisatie.
Voorbij de eeuw van bureaucratie neemt de lezer mee naar de geleidelijke ontwikkeling van de casusorganisatie en naar de bestuurskundig-theoretische achtergronden: waarom willen overheden dit eigenlijk? Ook de dagelijkse praktijk komt aan de orde: wat verandert er concreet in de positie van de professional, de verhouding tussen medewerkers, sturing en management, verantwoording, de aard van het werkproces en ons gedrag?
Dat maakt dit boek boeiend voor wie de actuele ontwikkeling van overheidsorganisaties wil begrijpen én voor wie er in de eigen praktijk vorm aan wil geven.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Een nieuwe praktijk: van regeltoepassing naar casusbeslissingen 11
2. Een nieuwe theorie: van bureaucratie naar casusorganisatie 25
2.1 Het bureaucratische principe 25
2.2 Webers ideaaltypische organisatiemodel 30
2.3 Het klassiek bureaucratische werkproces 37
2.4 Samenwerken in een bureaucratie 44
2.5 Het casuswerkproces 46
2.6 Oordeelsvorming door de casist 54
2.7 Voortschrijdende ontwikkeling 65
3. Theoretische ontwikkeling: van unirationaliteit naar interactie 77
3.1 Politiek-maatschappelijke achtergronden 77
3.2 Klassieke bestuurskunde: rationalisering 80
3.3 Kritische bestuurskunde: ontnuchtering/relativering 82
3.4 Actuele bestuurskunde: interactie 86
4. Tien omkeringen: casusorganiseren als omkering van bureaucratie 97
-Behandelaar/casist 101
-1. Beoordelingsruimte bevorderen 101
-2. Casist weegt input af 105
-Werkproces 113
-3. Toeleveringen op aanvraag 113
-4. Uitvoering stuurt beleid 120
-Structuur: taken, klussen en posities 124
-5. Werken buiten de structuur 124
-6. Competenties in plaats van functies 128
-7. Structuur volgt de inhoud ... niet meer 134
-Management 143
-8. Programmeren als centrale managementtaak 143
-9. Management als toeleveraar 148
-Sturing en verantwoording 153
-10. Sturen rond het werkproces 153
5. Sturing bij casusorganiseren 161
5.1 Politieke en managerial sturing 161
5.2 Sturing in meerpartijenperspectief 173
5.3 Democratische legitimatie 180
6 Van bureaucratisch gedrag naar casusprofessionaliteit 183
Epiloog 191
Dankwoord 201
Literatuur 203
Over de auteur 219
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan