Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , e.a.

Sociaal ondernemen

Innovatie en ondernemerschap in het sociale domein

Paperback Nederlands 2020 9789024402366
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Professionals in het sociaal domein staan regelmatig voor lastige dilemma’s. Ze komen op voor de belangen van hun cliënten, maar moeten tegelijkertijd efficiënt en kostenbewust werken en kunnen omgaan met de (lokale) overheid als opdrachtgever. Dit vraagt om een meer ondernemende rol van de sociaal professional. Sociaal ondernemen biedt handvatten om deze ondernemende kwaliteiten te ontwikkelen en vorm te geven en nodigt uit tot reflectie hierover.

Sociaal ondernemen beschrijft de competenties die de sociaal professionals nodig hebben en het krachtenveld waarbinnen zij hun doelen willen bereiken. Aan bod komen motieven voor sociaal ondernemend handelen, de ethische consequenties daarvan en businessplannen die een onderneming kunnen onderbouwen. Hoe een ondernemende houding bijdraagt aan toegang tot recht, het zichtbaar maken van impact op lokaal niveau en het sociaal ondernemen door burgers wordt eveneens behandeld. Ook is er aandacht voor de vraag naar welke samenleving je wilt streven en welke richting wordt gekozen bij sociale verandering en innovatie.

Elk hoofdstuk begint met een aansprekende casus met vragen waarmee het onderwerp van het hoofdstuk wordt geïntroduceerd en verbonden met de dagelijkse praktijk en bevat tevens een begrippenlijst en een samenvatting.

Bij dit boek hoort ook een website, www.sociaalondernemen1edruk.nl, met video’s, achtergrondartikelen, links, een begrippentrainer en een oefentoets bij elk van de hoofdstukken.

Sociaal ondernemen is bestemd voor studenten Social work, Toegepaste psychologie en Pedagogiek. Ook startende sociaal ondernemers hebben baat bij dit boek.

Specificaties

ISBN13:9789024402366
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:252
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:25-3-2020
Hoofdrubriek:Ondernemen
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Guido Walraven

Guido Walraven studeerde geschiedenis en internationale betrekkingen aan de Rijksuniversiteit Groningen en is lector Dynamiek van de Stad.

Andere boeken door Guido Walraven

Over Suzan van der Pas

Suzan van der Pas is sinds 2014 lector ‘Sociale Innovatie en Ondernemerschap’ bij Hogeschool Leiden en programmaleider van de Werkplaats Sociaal Domein Den Haag & Leiden.

Andere boeken door Suzan van der Pas

Over Ido de Vries

Ido de Vries is lid van de kenniskring van het lectoraat Sociale innovatie en ondernemerschap en medeverantwoordelijk voor de afstudeerrichting sociaal ondernemen van de opleiding toegepaste psychologie binnen de Hogeschool Leiden.

Andere boeken door Ido de Vries

Over Philip Marcel Karré

Philip Marcel Karré was tot eind 2019 associate lector Dynamiek van de Stad bij hogeschool Inholland waar hij zich richtte op het thema sociaal ondernemerschap en sociale innovatie. Hij is universitair docent bestuurskunde bij de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Andere boeken door Philip Marcel Karré

Inhoudsopgave

Inleiding: Ondernemen in het sociaal domein 9
Guido Walraven, Suzan van der Pas, Ido de Vries, Philip Marcel Karré

1 De competenties van een sociaal ondernemende professional 15
Suzan van der Pas
1.1 Sociale innovatie en sociaal ondernemen 17
1.2 De rol van veranderingsprocessen 18
1.3 Kenmerken van sociaal ondernemerschap 20
1.4 21st Century skills en ondernemend gedrag 21
1.5 Samenvatting 24

2 Veranderde en veranderende verhoudingen tussen overheid, markt en gemeenschap 27
Philip Marcel Karré
2.1 Overheid, markt en gemeenschap in theorie 28
2.2 Overheid, markt en gemeenschap in de praktijk 30
2.3 Hybride organisaties 32
2.4 Wicked problems 34
2.5 Samenvatting 35

3 Sociaal activistische professionals en de professionaliteit van het onaangepaste 39
Toby Witte
3.1 Mee- en tegen-bewegen 40
3.2 Verzakelijking van de welzijnszorg 42
3.3 New Public Management 42
3.4 Het creëren van publieke waarde 43
3.5 Politiek-bestuurlijke alertheid 44
3.6 Ondernemende street-level democrats 45
3.7 Onaangepaste professionaliteit 46
3.8 Competenties 47
3.9 Samenvatting 48

4 Wat zijn de motieven van sociaal ondernemende professionals? 53
Ido de Vries
4.1 Welk gedrag kenmerkt sociaal ondernemen? 54
4.2 Wat zijn de motieven van sociaal ondernemers? 56
4.3 Voorbeelden van sociaal ondernemingen 61
4.4 Samenvatting 62

5 Ethiek van het sociaal ondernemend handelen 67
Pim van Rooij
5.1 Wat is sociaal ondernemend handelen? 68
5.2 Professionaliseren 69
5.3 De (on)mogelijkheid van politiserend sociaal werk 72
5.4 Toenemend toezicht 73
5.5 Broosheid van het leven 74
5.6 Samenvatting 75

6 Actieve bewoners, crafting communities en interprofessionele netwerken 79
Suzan van der Pas en Guido Walraven
6.1 Actieve bewoners en collectieven 81
6.2 Wie ondernemen er nog meer in het sociaal domein? 81
6.3 Vormen van sociaal ondernemerschap en ondernemend handelen 82
6.4 Vormen van burgerbetrokkenheid en participatie 85
6.5 Participatie: ladder of spiraal? 87
6.6 Sociaal ondernemen en lokaal beleid 89
6.7 Wat kunnen sociaal professionals leren van
ondernemende bewoners? 89
6.8 Samenvatting 90
6.9 Opdrachten 91

7 Sociaal ondernemende professionals en de toegang tot recht 95
Ineke van den Berg
7.1 Menswaardigheid is het fundament van
de mensenrechten 96
7.2 Wat betekent sociale rechtvaardigheid? 97
7.3 Wat betekent toegang tot recht? 97
7.4 Wat zijn mensenrechten? 97
7.5 Mensenrechten en toegang tot recht 98
7.6 De sociaal ondernemende professional en
de toegang tot recht 99
7.7 Knelpunten die opgelost moeten worden 99
SociaalOndernemen.indd 6 02/03/2020 14:44:25
7 Inhoud
7.8 Relevantie voor de sociaal ondernemende professional 101
7.9 Kennis, vaardigheden, houding en gedrag 101
7.10 Samenwerking ten behoeve van innovatie:de designmethode 102
7.11 Samenvatting 105

8 Economische middelen en businessmodellen voor sociaal ondernemen 109
Jan Jonker en Niels Faber
8.1 Transitie als het nieuw normaal 109
8.2 Waardecreatie 110
8.3 Wat is een businessmodel? 110
8.4 Het Klaverbladmodel 112
8.5 De praktijk: casus ‘Zon op School’ 116
8.6 Nieuwe businessmodellen hebben de toekomst 118
8.7 Samenvatting 119

9 Verantwoording, resultaat en impactmeting in het sociaal domein 123
Jacqueline Scheidsbach en Carly Relou
9.1 Impact en verantwoording 125
9.2 Waarom is inzicht in impact gewenst? 126
9.3 Inzicht in impact: de impactwaardeketen 126
9.4 Voordat aan een impact wordt begonnen 128
9.5 Aan de slag met impactmeting 128
9.6 Groeien in impactmeting 129
9.7 Samenvatting 132

10 Waartoe sociaal ondernemen in het sociaal domein 135
Guido Walraven en Ido de Vries
10.1 Think global, act local 136
10.2 Wat zijn de Sustainable Development Goals? 137
10.3 Ecologisch model 139
10.4 Wat is de donuteconomie? 140
10.5 De betekenis van de SDG’s en de donuteconomie voor de sociaal ondernemende professional 142
10.6 Conclusies 145
10.7 Samenvatting 146

Begrippenlijst 149
Trefwoordenregister 157
Over de auteurs 161

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Sociaal ondernemen