Pinks inzichten in Het juiste moment zullen de nodige tijd vergen om aan te wennen, om zo de praktische implicaties ervan voor ons werk- en privéleven te kunnen inschatten.
Pink weet hoe hij een boek moet schrijven. Als verhalenverteller weet hij als geen ander je aandacht te trekken en vast te houden. Knap hoe hij dat ook in dit boek weer weet te realiseren. Dit boek leert ons stil te staan bij ‘timing’. Dat we nergens de tijd voor nemen en in een gehaaste maatschappij leven, is geen nieuws maar dat er momenten op de dag zijn waarop we pieken of juist meer fouten kunnen maken, is minder bekend. In de ochtend zijn we het meest scherp (met uitzondering van de mensen die een echte nachtbraker zijn) en daarom moeten we aldus Pink ons werk daarop afstemmen. Liefst analytisch werk. Wat te denken van artsen die meer fouten maken dan in de middag? Pinks researchteam heeft indrukwekkend cijfermateriaal waaruit blijkt dat we als patiënt bij een belangrijke ingreep beter geen afspraak kunnen maken in de middag. Dit lijkt een grappig voorbeeld wat voor veel mensen nog ‘ver van hun bed’ zou kunnen zijn, maar Pink komt met zoveel voorbeelden dat je als lezer aanvoelt dat ‘timing’ toch iets is waar serieus aandacht aan geschonken moet worden. Is er nog hoop om iets productiefs te doen voor de middag?, zou je je kunnen afvragen. Jawel, Pink geeft aan dat als je wat vermoeid bent in de middag dat creatieve werkzaamheden dan zeer geschikt zijn. Omdat in de middag dus relatief meer fouten worden gemaakt (in het verkeer, door rechters, tijdens examens van leerlingen en ga zo maar door) is de lunch voor Pink de belangrijkste maaltijd van de dag. Zelf ben ik nog opgevoed met de opvatting dat je met een goed ontbijt ‘de hele wereld aan kan’ maar Pink schoffelt dat onderuit. De middag is een potentieel risico, daarom moeten we goed eten en genieten van een goede lunch. De ochtend is onze piek, de middag onze dip en op het eind van de dag ons herstel. Ziehier een U-vorm (totaal geen overeenkomst overigens met Theory U van Scharmer).
Wat ik een zeer interessante passage vond, was die waar het werk van Connie Gersick aan de orde kwam. Weliswaar was ik bekend met haar inzichten over teamwork maar het perspectief dat Pink aanbrengt vanuit timing op haar werk, zorgt dat ik haar werk met andere ogen ben gaan bekijken. Haar theorie over teamwork komt er kort gezegd op neer dat teams starten met een bepaalde klus en dat je daarna weinig vorderingen bespeurt. Dan komt er een moment dat Pink aanduidt met het ‘O-jee-effect’: het team wordt wakker wordt geschud, een soort ‘wake-up-call’ en komt dan tot actie. Het blijkt dat dit ‘O-jee-effect’ ergens in het midden van het gehele project is. Het middelpunt dus als een psychologische wekker. Maar het stuk wat me het meeste is bijgebleven werd ingeluid met de zin: ‘Maar de meest motiverende wekker halverwege is er een die afgaat als je achterloopt op schema.’ Wat blijkt? Sportwedstrijden kennen ook die U-vorm, met de rust als middelpunt. Onderzoek van Pink wijst uit dat wanneer je als team in de rust één punt achterstaat in 58% van de gevallen de wedstrijd toch wint! Of in de woorden van Pink: ‘Een achterstand van één punt, bleek dus een voorsprong van twee punten te zijn. Een kleine achterstand halverwege vergroot de kans om te winnen significant’.
Zo is Het juiste moment niet alleen heel fijn om te lezen, maar kom je er ongetwijfeld dingen in tegen waar je iets langer over wilt nadenken. Pink zelf daarover: ‘Nu geloof ik dat alles een kwestie van timing is.’
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggen, Werkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boom schreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.