Zelden zag ik een pakkender titel van een HRM-boek. ‘Ik neem je mee in mijn visie en mijn praktische werkwijze om te zorgen dat je wél de juiste mensen vindt en behoudt’ belooft de auteur in het voorwoord. Maakt zij dat ook waar?
In de inleiding noemt De Roo enige uitgangspunten, en dat belooft in ieder geval veel goeds: vermijd kortetermijn- en ‘snelle’ oplossingen (zoals: haal meer arbeidsmigranten naar Nederland, terwijl je weet dat daar geen huisvesting voor is), kijk (ook) naar het ‘onbenut arbeidspotentieel’ en heb oog voor verschillen tussen generaties op de arbeidsmarkt.
Bronnen
Wat mij – als wetenschapper – gelijk al opvalt is het gebrek aan theorie en bronvermeldingen; daar doet de auteur kennelijk niet of nauwelijks aan. Dat mis ik. Door (op de juiste manier) gebruik te maken van onderzoek worden standpunten onderbouwd en argumenten krachtiger. Nu is het veel: ‘ik ben van mening dat…’ De mening van De Roo is echter niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar gebaseerd op een grote praktijkervaring. Het boek is dan ook vooral te typeren als een ervaringsdocument.
Kritische houding
Vanuit die ervaringen geeft de auteur tal van aanbevelingen, tips en praktische handvatten voor de praktijk. Veel daarvan zijn eenvoudig te implementeren, bij andere ligt dat moeilijker. Zo zijn de visie op medewerkers, de bedrijfscultuur en de managementstijl cruciaal. Maar die verander je niet zomaar. De Roo zet in ieder geval aan het denken, en daar begint het mee. Het betekent wel dat de werkgever daarvoor moet open staan. Wie een personeelsprobleem heeft, zowel qua werving als behoud, en dat alleen maar toeschrijft aan de krapte op de arbeidsmarkt, moet het boek vooral niet kopen. Dat is paarlen voor de zwijnen. Je moet als werkgever open staan voor de visie van De Roo: het verbeteren van de wereld, begint toch echt bij jezelf. In het boek wordt het gehele proces van het ontstaan van behoefte aan nieuwe medewerkers tot en met het behoud van personeel systematisch doorlopen. Maar het begint met de denk- en benaderingswijze. Dat is de kracht van de auteur. Zij neemt een kritische houding in en overtuigt de lezer dat vooral ook te doen.
Duidelijke boodschap
Op bepaalde onderdelen is het boek summier. Zo maakt de Roo haar belofte niet helemaal waar als het gaat om de werving vanuit ‘onbenut arbeidspotentieel’; er is weinig aandacht voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En daar ligt zo’n potentieel. Ook worden weinig woorden besteed aan moderne vormen van werving en selectie door gebruik van AI en games. Daar heeft De Roo kennelijk minder ervaring mee.
Dat neemt niet weg dat het een mooi boek is. Het leest vlot. Ik heb het gevoel dat ik naar een presentatie zit te luisteren op een conferentie. De Roo is een goede verteller, met een duidelijke boodschap; niet alleen voor recruiters maar ook – of misschien juist – voor leidinggevenden.
Over Willem de Lange
Willem de Lange is emeritus lector. Voor zijn pensionering was hij onder meer als hoogleraar Organisatiewetenschappen verbonden aan de Universiteit van Tilburg, als lector HRM aan Avans Hogeschool en als wetenschappelijk onderzoeker aan IVA en OSA. Hij is 20 jaar hoofdredacteur geweest van het Tijdschrift voor HRM. Verder is hij publicist op het terrein van HRM.