Hoewel de voorbeelden vaak afkomstig zijn uit het onderwijs is dit boek geschikt voor professionals uit alle branches.
Dit boek kan gelezen worden in combinatie met het boek ‘Krachtgericht coachen’ van een van de auteurs, maar kan ook afzonderlijk worden gelezen. De opzet is namelijk zo dat er voldoende achtergrondinformatie aanwezig is om zonder voorkennis de opgaven met goed gevolg te maken. De toepassingsmogelijkheden van dit boek zijn heel groot. Om een aantal voorbeelden te noemen die de auteurs vermelden in de inleiding: coaching en training, studieloopbaanbegeleiding, het maken van een eigen businessplan, etc.
De visie van de auteurs is om beroep en persoon met elkaar te verbinden. Zij geven aan dat tussen die twee gebieden veel misverstanden bestaan of vooroordelen zijn. Wanneer mensen in hun beroep niet in hun kracht staan, is inhoud of competentie niet persé de oplossing. Dat is een hardnekkig misverstand dat de auteurs na het lezen van dit boek meer dan voldoende onder de aandacht hebben gebracht. Een van instrumenten die veel wordt gebruikt, is de zogenaamde ‘lift’: dat wil zeggen als begeleider of coach kunnen pendelen tussen het stellen van denkvragen, gevoelsvragen en ambitievragen (willen).
De activiteiten van dit boek worden ondersteund door een DVD waarin alle teksten, schema’s, tabellen en grafieken in een -pdf formaat worden aangereikt. Dat scheelt veel tijd voor de gebruiker en nodigt uit tot handelen in plaats van dingen te ontwikkelen.
De procesbegeleiding die de auteurs de lezer aanreiken is gebaseerd op vijf stappen: 1. Het benoemen van de kernkwaliteiten; 2. Liften tussen denken, voelen en willen; 3. Empathische feedback geven; 4. Ik-boodschappen geven en 5. Verbreden van het gesprek.
Wat knap aan dit boek is dat de opdrachten ‘goed uit elkaar gerafeld’ zijn en er per oefening of opdracht stappen tot handelen gezet kunnen worden. Dat is van groot belang anders blijft het bij theorie en bij intenties. Deze materie nodigt dus uit tot handelen. Ook over de opbouw van de opdrachten is goed nagedacht. Elke activiteit kent een bepaalde code zoals 1-1 (dat staat voor individuele stap); 2-2 (dat staat voor werken in duo’s) of 3G (groepsuitwisseling). Natuurlijk zijn niet alle stappen altijd relevant voor een ieders situatie. Maar met deze opbouw wordt het palet waar je als lezer uit kunt kiezen behoorlijk vergroot.
Voorbeelden van onderwerpen die aan bod komen zijn: ‘Hoe ontwikkel ik meer focus en concentratie?’, ‘Hoe herken ik kwaliteiten bij mezelf en anderen?’ Of ook: ‘Hoe belemmer ik mezelf in wat ik doe?’ Praktische vragen die niet met theorie worden beantwoord om de ander te overtuigen maar activiteiten om de ander bewust te laten worden. De rol van de begeleider is niet om een vat te vullen met kennis bij de ander maar om de betrokkene zelf bewust te laten worden wat het probleem is en in welke mate diens kernkwaliteiten worden ingezet. Of in woorden van Krishnamurti: “Laten we samen onderzoeken, zonder ons bij voorbaat op enige conclusie vast te leggen”.
Een fraai en praktisch boek dat de helpt om de overgang van weten naar doen te maken.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.