Ben je vaak klanten tegengekomen die je beter kwijt dan rijk kunt zijn? Klanten voor wie je nooit meer wil werken? Ik heb zelf, als ervaren ondernemer en free publicity expert, geleerd voor welke klanten ik het meeste kan betekenen én hoe ik wil werken. Maar ik heb ook geleerd voor welke klanten ik niet wil werken. Nooit meer.
Werken aan niet-passende opdrachten
Toen ik net startte, omarmde ik iedere klant. Want ja, wist ik, ik heb nu geld nodig. Dan meldde zich iemand met een opdracht en dacht ik: tja, de huur moet toch ergens van betaald worden. En voordat ik het me realiseerde, zat ik weer te werken aan een niet-passende opdracht omdat ik de omzet niet kon missen. Vaak bleek zo’n opdracht een energielek en slokte het ook de tijd op die ik veel beter kon gebruiken om op zoek te gaan naar klanten waar ik wel graag voor werkte.
Klanten voor je niet wilt werken
Klanten die je beter kwijt dan rijk kunt zijn, ben ik meerdere malen tegengekomen. Sommige van die klanten kostten mij heel veel tijd, omdat de opdracht maar niet concreet werd. Voor anderen ging ik ijverig aan de slag, maar kon ik vervolgens maandenlang tevergeefs op de betaling wachten. Bij weer andere klanten bleek het een hel om het werk voor elkaar te krijgen. Aan het einde van de rit kostte het mij dan behalve geld ook een hoop tijd en zelfs rechts en links wat levensgeluk. Niet alleen het maken van een voorstel, maar ook het werk zelf en zelfs het uiteindelijk afscheid nemen van die klant.
Hulp van een CRM-systeem
Als kleine zzp’er kun je prima onthouden wie je niet meer wilt helpen met jouw producten en diensten. Als je wat verder groeit, kan een CRM-systeem flink helpen. Vooral als je dat goed invult (zet dus alle mailadressen, telefoonnummers en adressen er altijd in), dan zie je zo de hele geschiedenis terug, inclusief een melding van ‘doe maar niet meer’. Het is wel handig om die ook open te zetten voor de salesafdeling en niet te veel op te schonen na een paar jaar.
Het delen van een zwarte lijst
Een zwarte lijst kan dus een prima methode zijn om niet-passende klanten te voorkomen. Vooral bedrijven die zijn opgelicht, slaan zich voor hun hoofd dat ze die niet eerder hebben aangemaakt. Er zijn branches die bezig zijn om zulke lijsten met elkaar te delen. Geen idee hoe privacy proof het is, maar ik begrijp dat je met genoeg frustratie tot zulke ideeën komt.
Een betere ondernemer
Als ik terugkijk op twintig jaar ondernemerschap, zie ik dat ik rechts en links te veel heb meegedacht en te hard ben blijven doorwerken. Ik heb te weinig gevraagd, te weinig grenzen aangegeven. Oftewel: ik ben al die klanten die je niet wilt tegenkomen wel tegengekomen. Dat was niet altijd leuk, maar wat waren ze leerzaam op mijn weg om een betere ondernemer worden.
Over Jennifer Delano
Jennifer Delano is meer dan de helft van haar leven ondernemer. Toen ze zeventien was begon ze met freelancen en vier jaar later besloot ze haar eigen PRbureau op te zetten. Sindsdien werkt ze als free publicity expert op dagelijkse basis aan het zichtbaar maken van haar klanten.