Je gaat telkens weer met frisse tegenzin voor sommige klanten aan het werk, terwijl je je vaak ook al dagen van tevoren kunt verheugen op de volgende sessie met die ene leuke klant. Soms klikt het, en helaas soms ook niet. Maar hoe ga je daar dan mee om? Jennifer Delano heeft zich daar echt in verdiept. Haar stelling: als de klik er niet is worden er uiteindelijk twee partijen ongelukkig. De klant en jijzelf! Ze schreef er een boek over: Nee zeggen loont.
Zeven typen
Op basis van ervaring (en door schade en schande wijs geworden) deelt Delano de probleemklanten onder in zeven typen. Per type leert ze jou om ze snel te herkennen en legt ze ook uit waarom dit doorgaans probleemklanten zijn. Vervolgens legt ze uit hoe je het beste met dergelijke klanten om kunt gaan. En... voorkomen is nog altijd beter dan genezen, dus geeft Delano dezelfde uitleg rond prospects. En wat helemaal fijn is: Ze deelt volop waardevolle tips waarmee je op een zo elegant mogelijke manier van dit soort lastpakken af kunt komen.
Onder de streep
Voor sommige lezers zal het echt wel even wennen zijn aan het idee om niet zomaar voor iedereen aan de slag te gaan. Maar als je eenmaal realiseert dat dit soort foute klanten eigenlijk alleen verlies en ergernis opleveren, kom je ook tot het inzicht dat het geen enkele zin heeft om er verder tijd, geld en energie aan te verspillen. Uiteindelijk zul je met meer plezier werken, en bovendien waarschijnlijk meer overhouden onder de streep.
Ik denk dat Nee zeggen loont - Dump de klant waarvoor je niet wilt werken van Jennifer Delano een aanrader is voor menig kleine ondernemer, en ik beveel het daarom van harte aan!
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.