Klanten waar je beter niet mee kan werken. Ze kosten bakken energie en onderaan de streep levert het je weinig op. Of ze kosten je zelfs geld. Het is een grote frustratie voor veel ondernemers en het is vaak een grote uitdaging om er weer vanaf te komen. Een klant die eigenlijk helemaal niet bij je past of die een compleet ander beeld van samenwerking heeft dan jij. Maar hoe kom je er in vredesnaam vanaf? Of beter nog, hoe voorkom je dat je met een verkeerde klant in zee gaat?
Zeven types
Jennifer Delano beschrijft in haar boek Nee zeggen loont uitgebreid hoe je verkeerde klanten kunt herkennen. Ze doet dit aan de hand van de zeven types die ze uitwerkt. Hierbij helpt ze je om de verschillende types te herkennen en beschrijft ze ook hoe je hier concreet vanaf komt. Bij ieder type lees je ook verschillende concrete voorbeelden vanuit de interviews die zij met professionals en ondernemers uit het bedrijfsleven heeft gehad.
Concreet en humoristisch
Het boek is geschreven met een vleug humor en is concreet qua schrijfstijl. Dit maakt het prettig en eenvoudig te lezen. Ook staan er concrete tips in die je direct kunt toepassen als jij met een klant zit waar je maar niet vanaf komt.
Dit boek is denk ik zeer behulpzaam voor ZZP’ers en kleinere ondernemers. Het is goed toepasbaar voor ondernemers die te vaak nog ja zeggen tegen klanten waarvan ze eigenlijk wel weten dat het geen juiste match is. Delano maakt je alert op de rode vlaggen die je misschien wel ziet, maar niet wilt zien omdat je graag behulpzaam wilt zijn of business binnen wilt halen. Delano legt heel goed uit dat je hierin beter voor de lange termijn kunt kiezen en je goed moet kijken wat een verkeerde klant je op termijn allemaal kan kosten aan tijd, energie, geld en eventueel een onterechte slechte review.
Wat mij betreft is Nee zeggen loont zeker een aanrader voor alle kleinere ondernemers!
Over Hendrika Willemse-Vreugdenhil
Hendrika Willemse-Vreugdenhil is spreker, high performance coach en voormalig topsporter. Ze werkte ruim 20 jaar in de techsector. Ze heeft haar eigen IT-bedrijf opgebouwd en met succes verkocht en bekleedde daarna directie- en managementfuncties bij verschillen techbedrijven.