Iemands leiderschapsstijl heeft maar voor 10% invloed op het samenwerkingsresultaat. 90% van dat resultaat hangt af van de context waarin en waarmee medewerkers moeten samenwerken. En laat Leidinggevenden zijn Contextmakers nu eindelijk eens een boek zijn waarmee wij ons wel richten op die context. Context die over het hoofd wordt gezien wanneer we maar blijven sturen op gedrag.
Leidinggevenden zijn Contextmakers is daarmee een ware bevrijding voor elke leidinggevende en zijn of haar medewerkers.
Gedragsgerichte oplossingen
Als jij een samenwerkingsvraagstuk tegenkomt in je team, wat doe je dan? Reflexmatig zien wij leidinggevenden kiezen uit gedragsgerichte oplossingen:
1. Ze starten coachtrajecten op om gewenst gedrag of leiderschap te stimuleren;
2. Ze investeren in sociale vaardigheidstraining, zoals feedbacktrainingen;
3. Ze gaan met elkaar het goede gesprek aan.
De praktijk laat echter zien dat het direct sturen op gedrag veelal geen duurzame oplossing biedt. Goedbedoelde gedragsinterventies verliezen hun effect zodra medewerkers weer terugkeren naar hun oude context. Dan zie je ook hun gedrag weer terugveren in de oude mal.
Contextproblemen
Samenwerkingsproblemen zijn daarom geen gevolg van een verkeerde leiderschapsstijl of van een gebrek aan sociale vaardigheden. Samenwerkings-problemen zijn altijd contextproblemen. Het is de aanwezige context die ervoor zorgt of verhindert dat medewerkers bereid zijn om te investeren in de samenwerking. Daarmee brengen we goed nieuws naar iedere leidinggevende, op elk niveau. Op de context hebben zij immers direct grip. En als bonus kunnen ze ineens ook elke vraag over wie schuldig is aan de gebrekkige samenwerking achter zich laten.
Wat is context?
In dit boek beschrijven we vier soorten context waarop medewerkers hun afweging maken om wel of niet te investeren in de samenwerking:
1. Context voor Identificatie & Verbinding
2. Context voor Persoonlijke Motivatie
3. Context voor Wederkerigheid
4. Context voor Sociale Veiligheid
Hiërarchie
Je komt erachter dat ons sociaal gedrag in een groep doorlopend wordt beïnvloed door een natuurlijke hiërarchie, de status van teamleden en bondjes tussen teamgenoten en machtspersonen. Je ontdekt dat onze bereidheid tot samenwerking samenhangt met belemmerende werkomstandigheden, of het gebrek aan heldere kaders. Allemaal contextfactoren waar een leidinggevende invloed op heeft en die hij of zij kan aanpassen. Contextfactoren die je over het hoofd ziet wanneer je maar blijft focussen op het veranderen van de leidinggevende of de medewerkers zelf.
Leidinggevende als contextmaker
Zodra je de focus op de persoon achter het gedrag loslaat, openbaren zich concrete vragen waar je over na moet gaan denken: Waarom helpt Maarten zijn nieuwe collega Robert niet? Waarom blijft het stil in de vergadering? Waarom wordt er ja gezegd en nee gedaan?
We laten je inzien hoe je door het draaien aan contextknoppen creatief aan de samenwerking in jouw organisatie of team kunt werken, waardoor ons aangeboren talent voor samenwerking vanzelf aan de oppervlakte komt. Zo kun je jezelf én je medewerkers vrij van schuld houden zodra de samenwerking niet goed loopt. Bovendien zul je minder tijd kwijt zijn aan gedragsinterventies en sociale vaardigheidstrainingen die zich gewoonweg niet kúnnen terugverdienen, omdat de aanwezige context deze gedragsveranderingen (nog) niet toelaat.
Hiermee maken wij de weg vrij voor schuldvrij management. Daar gaat dit boek in essentie over, onderbouwd met toegankelijk gemaakte theorieën, uitgewerkt in praktische stappen waar je direct mee van start kan. Een bevrijdende aanpak voor iedere organisatie en haar leidinggevenden, waarbij het werk gewoon door kan blijven gaan.
Over Saskia Lips
Saskia Lips is al ruim 20 jaar adviseur voor management en leidinggevenden. Samenwerkingsvraagstukken bekijkt zij vanuit de context waarin en waarmee moet worden gewerkt. Op die context passen medewerkers namelijk hun gedrag aan. Managers en Leidinggevenden zijn dan ook vooral contextmakers. Het is de meest schuldvrije manier van leidinggeven en werkt bevrijdend voor zowel manager als medewerker.
Over Inge Mink
Inge Mink (1983) is organisatiepsychologe en adviseur rondom cultuurvraagstukken voor bedrijven. Inge heeft specifieke expertise in het duiden en beïnvloeden van menselijk sociaal (groeps)gedrag.