Door corona zijn we allemaal pros geworden in Teamen, Zoomen en Webexen. Als trainers en opleiders hebben we ontzettend veel geleerd over online leren. Er zijn prachtige succesvoorbeelden maar er gaat ook regelmatig nog iets mis. Een voorbeeld van hoe het niet moet? Om een opdracht voor een internationale organisatie te doen moest ik verplicht een online veiligheidstraining doorlopen. De training had super veel informatie waar ik niets aan had en ik moest door alle onderdelen heen klikken: veel klikken en weinig leren. Een ander voorbeeld? Een organisatie die een tweedaagse training omgezet naar een online variant. Er was weinig veranderd in het ontwerp, waardoor de deelnemers twee dagen van acht uur online waren. Dat is moeilijk volhouden.
Hoe kan het wel? In vogelvlucht vijf stappen:
Kruip in de huid van je deelnemers. Welke benadering past bij jouw deelnemers? Hoe digitaal vaardig zijn ze? Hoe gemotiveerd? Welke mate van zelfsturing past bij hen? Met welke toolset zijn ze al bekend? Ontwerp geen laptop cursus voor een doelgroep die vooral in de auto zit: dan is een podcast serie beter.
Gebruik een ontwerpmodel. Wij werken met verschillende modellen. Van Absorb-Do-Connect tot het ABC model. Een model geeft je houvast en helpt je goed na te denken. Zo vraagt het Jukebox model om je om te bedenken wat je synchroon en asynchroon doet. Met het 3P model zoemen we in op activerend leren en manieren om dit online vorm te geven.
Kan het nog innovatiever en beter? Online zijn veel nieuwe mogelijkheden die je misschien nog niet kent. Denk aan microlearning, performance support, gamification. Je hebt soms eerst voorbeelden nodig voordat je er in je eigen traject gebruik van kunt maken. Lees over inspirerende voorbeelden of doe eens de SAMR oefening :-)
Ga van doel naar tool. Je hebt vanuit je leerdoelen nagedacht over mogelijke leeractiviteiten. Hiermee maak je een eerste storyboard. De activiteiten wil je vervolgens ondersteunen met technologie. Welke tools en functionaliteiten heb je tot je beschikking? We nemen we je mee in de wereld van technologische mogelijkheden en helpen we je bij het maken van de juiste keuzes.
Maak je eigen online materialen. Van infographic tot interactieve video. We beschikken inmiddels over een snoepwinkel van tools om aantrekkelijke materialen mee te maken. Denk aan een video, een game of een screencast en aan opdrachten en scripts. Hoe maak je een opdracht zo dat deelnemers zin hebben om ermee aan de slag te gaan? Je kunt meer dan je denkt! Je maakt een smartphone video die je bewerkt met Filmorago, een animatie met Powtoon of een interactieve video met Hihaho.
In ons boek Blended leren ontwerpen gaan we uitgebreid in op het ontwerpen van blended trajecten die effectief en aantrekkelijk zijn en krijg je nog veel meer inspiratie om zelf aan de slag te gaan. Succes verzekerd met deze gids!
Over Joitske Hulsebosch
Over Sibrenne Wagenaar
Sibrenne Wagenaar is gefascineerd door de vele mogelijkheden van tools en technologie om leren en werken te versterken. Ze ontwikkelt en begeleidt praktische en vernieuwende leertrajecten, met sociaal leren als belangrijk onderdeel. Graag verkent ze samen met anderen nieuwe tools en toepassingen op het gebied van online leren.