'En nu online' is heel uitgebreid en biedt de lezer een schat aan informatie. De lay-out ondersteunt de tekst prima en de auteurs realiseren zich terdege dat lastige woorden die telkenmale terugkeren even in een aparte woordenlijst geplaatst moeten worden.
Het boek is bedoeld voor mensen die geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden die al deze webtools te bieden hebben. En dat zijn er nog al wat. Daarnaast biedt het boek ook de nodige aanknopingspunten voor HR(D)-mensen die door middel van deze sociale media de leerprocessen in hun organisatie willen optimaliseren. Dit laatste aspect is natuurlijk zeer actueel door de trend van 'het nieuwe werken', waarvan het niet de vraag is of het komt, maar wanneer het komt.
Opmerkelijk is dat de schrijfsters de vraag beantwoorden die mij snel bekroop toen ik het boek nog maar net opensloeg: 'Waarom gekozen voor een traditioneel boek in plaats van iets online te publiceren?' Ik kan me zeker vinden in het antwoord dat ze geven; 'Wanneer je online met een tool experimenteert, is het onze ervaring dat het handig is om de beschrijving van de tool naast je computer te kunnen leggen, of hem in de trein te kunnen lezen.' Belangrijk is het eerste hoofdstuk, met als titel 'Aan de slag met sociale media als professional'. Hier tonen de auteurs de lezer hoe hij kan participeren in de wereld van sociale media. Dat dit blijkbaar nodig is, werd pijnlijk duidelijk toen een politieagente een Tweet (een berichtje via Twitter) de wereld inzond en de impact daarvan onderschatte. Dit incident is ook weer niet zo incidenteel, want diverse mensen hebben inmiddels kostbare fouten begaan via sociale media. 'Learning by doing' is wellicht niet de meest effectieve strategie om je de nieuwe media eigen te maken. Een ander belangrijk onderdeel van het boek is de betekenis van de sociale media voor het samenwerken. De auteurs stellen: 'Door sociale media worden de kosten om samen te werken bijna nihil.' Maar naast de kostenbesparing – die ongetwijfeld als aantrekkelijk zal worden ervaren – bieden sociale media legio mogelijkheden. De verwachting is dat deze zeer behulpzaam zullen zijn bij de kennisontwikkeling van professionals. De hoeveelheid tips die de auteurs op dit punt aanreiken is groot en het is prettig om al deze ideeën overzichtelijk bij elkaar te hebben. Enkele daarvan zijn: interessante mensen zoeken via LinkedIn, een eigen weblog beginnen, op zoek gaan naar professionele conversaties en online 'luisteren'. Wat kenmerkend is voor sociale media, is dat het hier gaat om informeel leren. Een vorm van leren die de spontaniteit meer recht doet dan het geplande 'formele leren', en die onder meer te splitsen is in synchroon en asynchroon. Msn is een voorbeeld van synchroon werken: men communiceert in real time. Gelukkig besteden de auteurs ook aandacht aan het steeds belangrijker wordende asynchroon werken. Het voordeel van deze vorm is dat deelnemers niet direct hoeven te reageren maar even op hun antwoord kunnen 'kauwen', hetgeen het reflecterend vermogen verhoogt. Op het punt van asynchroon werken miste ik aandacht voor het baanbrekende werk van hoogleraar Gilly Salmon die E-moderating tot een kunst en kunde heeft verheven: het asynchroon online faciliteren van leerprocessen. Maar gelukkig wordt het faciliteren van leerprocessen niet overgeslagen en kan de lezer zich een goed beeld vormen van de vele mogelijkheden die sociale media op dit terrein te bieden hebben. 'En nu online' is daarmee een prima boek voor mensen die enige basiskennis van de materie hebben.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.