Lees verder
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.
Meer over Peter de RoodeLeidinggeven kun je zelf!
Buitengewone teamprestaties realiseren met gewone mensen
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 1e druk 9789089651631Samenvatting
Wat weerhoudt u ervan om de ontwikkeling van uw team zelf ter hand te nemen en die niet langer uit te besteden aan externen? Te druk? Angst voor het onbekende? Weet u niet wat u, of hoe u het moet doen? Met 'Leidinggeven kun je zelf!' leert u de vaardigheden ontwikkelen om zelf de samenwerking in uw team te bevorderen.
Aan de hand van essentiële inzichten op het gebied van samenwerken, leren en faciliteren biedt 'Leidinggeven kun je zelf!' u concrete acties aan waarmee u zelf de effectiviteit en synergie in uw team vergroot. Dit boek laat daarbij zien dat rationele vaardigheden (zoals: definiëren van het probleem, plannen en implementeren van projecten) het best versterkt kunnen worden door sociaal-emotionele vaardigheden (zoals: openstaan voor nieuwe inzichten, betekenis geven, de kunst van het vragen stellen, in dialoog gaan, elkaar feedback geven en aanspreken).
'De nieuwe manager motiveert en inspireert. Hij zet teamleden in hun kracht, honoreert hen als mens en respecteert hen als professional. Met de energie die hiermee vrijkomt worden resultaten bereikt waarmee het team zichzelf overtreft. Peter de Roode heeft de tijdgeest feilloos te pakken. Dit boek is een must voor iedere manager die meer moet doen met minder mensen, in een omgeving die continu verandert.' - Mr. Marcel Schürmann, Directeur Business School Nederland
'Peter de Roode weet met zijn pleidooi voor het collectief leren mijns inziens een essentiële sleutel aan te reiken voor het succesvol realiseren van performanceverbetering van mensen en organisaties. Dit boek is een must voor iedere leidinggevende die beseft dat hij alleen maar succesvol kan zijn via de weg van een open dialoog gericht op leren met anderen.' - A.K. Roelofs, Directeur HR Academisch Medisch Centrum Amsterdam
'Peter de Roode heeft de unieke gave om complexe situaties snel helder te krijgen. Via gezamenlijke Action Learning en zonder een overdaad aan theorieën waren onze leidinggevenden in korte tijd in staat nieuwe inzichten praktisch door te vertalen naar meer synergie in de samenwerking binnen en tussen hun teams. Door ontwikkeling van binnen het team al aanwezige diversiteit en sterktes, en ook de moed te hebben om die te gebruiken, worden juist lastig bespreekbare punten hanteerbaar en komt teamontwikkeling in beweging. Hierdoor groeit het plezier in leidinggeven en krijgt iedereen een sterke impuls. Om die reden beveel ik Leidinggeven kun je zelf! van harte aan. - John van Ruiten, Algemeen Directeur Naktuinbouw
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Peter de Roode
Inhoudsopgave
Deel 1: De groep
Inleiding
1. De kracht van groepen
1.1 De kracht van her onafhankelijke oordeel
1.2 Onzichtbare samenwerking
1.3 Benadrukken van diversiteit
1.4 De groep in flow
1.5 Wat houdt een team bij elkaar?
1.6 War berekent dit voor jou als leidinggevende?
2. De zwakte van groepen
Inleiding
2.1 Inzicht in enkele belangrijke groepsdynamische aspecten
2.2 Twee cases
2.3 Essenties van groepsdenken
2.4 Zeven leerstoornissen
2.5 Wat betekent dit voor jou als leidinggevende?
3. Scherper inzicht in samenwerking
Inleiding
3.1 Drie niveaus van synergie
3.2 Synergieniveaus: scheef verdeeld op de curve van Gauss?
3.3 Teamontwikkelingsfasen volgens Tuckman
3.4 Het groeicontinuüm volgens Covey
3.5 Drie niveaus van betrokkenheid volgens Van den Berg
3.6 Vier drijfveren van Nohria en Lawrence
3.7 Wat betekent dit voor jou als leidinggevende?
4. Hoe gewone leiders bijzondere dingen bereiken
Inleiding
4.1 Heroïsch leiderschap
4.2 Inzicht in paradigma's
4·3 Postheroïsch leiderschap
4·4 De leider als facilitator
4·5 Eigenschappen van de facilitator
4.6 Wat betekent dit voor jou als leidinggevende?
5. leren verantwoordelijkheid te nemen
Inleiding
5.1 De gevolgen van schools en bureaucratisch leren
5.2 Collectief leren en 'The missing link'
5·3 Action learning: leren in context
5·4 Wat speelt er hier?
5·5 Leren versus presteren
5.6 Wat betekent dit voor jou als leidinggevende?
6. De kunst van het beïnvloeden
Inleiding
6.1 Vaardigheden in de onderstroom en bovenstroom
6.2 Openstaan
6·3 Betekenis geven
6·4 De kunst van het vragen stellen
6·5 Elkaar ontmoeten in de dialoog
6.6 Moed hebben om dingen bespreekbaar te maken
6·7 Synthese en terugkeer naar de bovenstroom
6.8 Wat betekent dit voor jou als leidinggevende?
7. Vragen en antwoorden
Inleiding
7.1 Hoe enthousiasmeer ik het topmanagement voor de onderstroom?
7.2 Kun je de voortgang in de onderstroom meten?
7·3 Is mijn organisatie bereid om Action Learning te ondersteunen?
7·4 Waarin verschillen Action Learning en werkvormen in de praktijk?
7·5 Wat zijn de kosten en baten van samenwerking van mijn team?
7.6 Wat betekent deze manier van leidinggeven voor ons MD-programma?
7·7 Mag de facilitator dan nergens zijn eigen mening geven?
7.8 Hoe weet ik of ik mijzelf ontwikkel als facilitator?
7.9 Hoe weet ik of mensen leerbereid zijn?
7.10 Komt het niet gekunsteld over als ik ineens ga faciliteren?
Noten
Bronnen
Over de auteur
Dankwoord
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan