Lees verder
Hoogleraar sociale psychologie met als expertise zelfkennis, persoonlijke ontwikkeling, feedback, beïnvloeding en gedragsverandering. Naast haar werk aan de Radboud Universiteit bekend als spreker en auteur die wetenschappelijke inzichten toegankelijk en toepasbaar maakt voor een breed publiek, middels populair-wetenschappelijke boeken, columns (jarenlang voor Intermediair) en lezingen.
Meer over Roos VonkDe eerste indruk
Vernieuwde editie
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789492493163Samenvatting
Als je iemand voor het eerst ontmoet, vorm je vaak al binnen een halve minuut een indruk. Maar is die eerste indruk altijd de beste? Waarom val je wel of niet op iemand? Wat is de rol van macht en afhankelijkheid bij indrukvorming? Hoe zorg je ervoor dat je goed overkomt bij een sollicitatie of een eerste date? En moet je wel altijd ‘jezelf zijn’?
Je kunt je eerste indruk nooit meer overdoen. We beoordelen anderen in een momentopname en we weten dat we zelf ook beoordeeld worden. In 'De eerste indruk' licht Roos Vonk deze beide aspecten van indrukvorming toe aan de hand van herkenbare voorbeelden en wetenschappelijk onderzoek. Met haar kenmerkende knipoog en aantrekkelijke schrijfstijl verklaart ze de psychologische raadsels van ons sociale verkeer.
Ook online indrukken vormen en jezelf promoten via sociale media komen aan bod. Daarnaast bevat het boek tests waarmee je kunt ontdekken hoe het proces van indrukvorming bij jezelf werkt. Dankzij De eerste indruk was het nog nooit zo leuk om nieuwe mensen te ontmoeten.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Roos Vonk
Inhoudsopgave
HOOFDSTUK 1
Indrukken vormen, indruk maken
DEEL I
HOOFDSTUK 2
De eerste indruk de beste?
HOOFDSTUK 3
Schoonheid en uiterlijk
Test
HOOFDSTUK 4
Lichaamstaal en intuïtie
Test
HOOFDSTUK 5
Wij en zij: hokjes en vakjes
Test
HOOFDSTUK 6
Hardnekkige stereotypen
Test
HOOFDSTUK 7
Persoonlijkheid: het onzichtbare zien
Test
HOOFDSTUK 8
Macht en afhankelijkheid
Test
DEEL II
HOOFDSTUK 9
Sociale antennes en slijmen
Test
HOOFDSTUK 10
De gevaren van zelfpresentatie
HOOFDSTUK 11
De voorspelling die zichzelf bevestigt
DEEL III
HOOFDSTUK 12
Eerste indrukken bij sollicitaties
HOOFDSTUK 13
Eerste indrukken bij daten
Test
Ten slotte
Noten
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan