Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Psychologie Sociale psychologie
Sociale psychologie
Roos Vonk

Hoogleraar sociale psychologie met als expertise zelfkennis, persoonlijke ontwikkeling, feedback, beïnvloeding en gedragsverandering. Naast haar werk aan de Radboud Universiteit bekend als spreker en auteur die wetenschappelijke inzichten toegankelijk en toepasbaar maakt voor een breed publiek, middels populair-wetenschappelijke boeken, columns (jarenlang voor Intermediair) en lezingen.

Meer over de auteurs
Roos Vonk, Vera Hoorens

Sociale psychologie

Gebonden Nederlands 2022 5e druk 9789024442744
Verkooppositie 5008Hoogste positie: 551
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
69,95
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Hoe vormen mensen zich een beeld van anderen? Hoe kun je groepsbeslissingen en -prestaties verbeteren? Wanneer helpen mensen elkaar en waarom? Dit boek bespreekt hoofdthema’s uit de sociale psychologie die zich richt op hoe mensen elkaars gedrag, gedachten en gevoelens beïnvloeden.

Naast wetenschappelijke theorieën beschrijft Sociale psychologie ook prikkelende experimenten en herkenbare situaties uit het dagelijks leven en de actualiteit. In elk hoofdstuk wordt een deelgebied onder de loep genomen. Aan de orde komen onder andere: zelfbeeld, beïnvloeding, emoties, beslissen, groepsgedrag, stereotypen, pro-sociaal en anti-sociaal gedrag. Prettige en boeiende kost voor iedereen die meer wil weten over hoe mensen in het dagelijks leven met elkaar omgaan.

Over Sociale psychologie
- Geschreven door gerenommeerde experts uit Nederland.
- Prettig leesbaar, concreet en toegankelijk.
- Overzicht van de laatste wetenschappelijke inzichten.
- Uitstekend toepasbaar op de Nederlandse en Vlaamse praktijk.

Trefwoorden

sociale psychologie   psychologie   sociale invloed   sociale cognitie   attitudes   groepsgedrag   stereotypen   beïnvloeding   zelfbeeld   impressievorming   interpersoonlijke attractie   agressie   prosociaal gedrag   conformisme   beslissen   attributie   sociale categorisatie   discriminatie   intieme relaties   non-verbaal gedrag   overredende communicatie   vooroordelen   leiderschap   heuristieken   communicatie   groepsbeslissingen   sociale vergelijking   autoriteit   polarisatie   maatschappij  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789024442744
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:680
Uitgever:Boom
Druk:5
Verschijningsdatum:8-9-2022
Hoofdrubriek:Psychologie

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Over Roos Vonk

Roos Vonk is een hoogleraar met een extreem laag 'ivoren toren'-gehalte. Ze weet als geen ander de meest recente inzichten uit de psychologie toe te passen op de dagelijkse aspecten van de werkvloer en het gewone leven. Daarmee vertaalt ze kwalitatief hoogwaardige kennis naar praktische tips en adviezen voor het dagelijks leven. Als hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen doet ze onderzoek naar zelfkennis, sociale interactie, beïnvloeding en gedragsverandering. Ze is daarnaast een veelgevraagd spreker voor o.a. managers en HR-mensen. Tevens geeft ze geregeld masterclasses aan coaches, counselors en mediators die up-to-date kennis uit de psychologie willen vergaren en toepassen in hun werk.  Zowel in haar schrijven als in haar lezingen gebruikt ze veel voorbeelden uit het dagelijks leven en van de werkvloer, zodat het publiek zichzelf gemakkelijk herkent. Als het gaat om menselijke tekortkomingen, aarzelt ze ook niet om zichzelf en haar eigen leven als voorbeeld te gebruiken, hetgeen anderen stimuleert hetzelfde te doen en hun eigen menselijke gebreken te erkennen. Haar voormalige hoofdredacteur bij Intermediair merkte op dat ze 'mensen hun illusies afneemt, maar dat doet ze met compassie en een knipoog'. Ze wordt gewaardeerd om haar inspirerende, levendige stijl, haar persoonlijke benadering en de toepasbaarheid van haar inzichten.

Andere boeken door Roos Vonk

Bekijk alle boeken

Over Vera Hoorens

Vera Hoorens is hoogleraar sociale psychologie aan de KU Leuven. Eerder was ze Visiting Scholar aan Oxford University, Universitair Docent aan de Rijksuniversiteit Groningen, Universitair oofddocent aan Tilburg University. en gastprofessor aan de Université Savoid Mont Blanc. Haar proefschrift in de psychologie (KU Leuven) ging over eigenliefde (het naamlettereffect); haar proefschrift in de letteren (Rijksuniversiteit Groningen) over Jan Wier, een zestiende-eeuwse tegenstander van de heksenvervolging. Haar huidige sociaalpsychologische onderzoek gaat over verbale communicatie over personen, groepen, en risico's en over zelfdienende vertekeningen in sociale vergelijking. Vera Hoorens doceert inleidende cursussen sociale psychologie aan studenten psychologie, onderwijskunde, pedagogische wetenschappen, sociale wetenschappen, biologie, en toerisme.

Andere boeken door Vera Hoorens

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Woord vooraf 5
Inleiding 11

1 Sociale psychologie 15
Roos Vonk
1.1 Sociale invloed 16
1.2 Het sociaal-psychologisch perspectief 31
1.3 Sociaal-psychologisch onderzoek 54
Samenvatting 58

2 Het zelf 59
Roos Vonk, Vera Hoorens en Sander Koole
2.1 Zelfkennis 60
2.2 Zelfevaluatiemotieven 81
2.3 Het interpersoonlijke zelf 99
Samenvatting 117

3 Waarneming van personen 119
Roos Vonk en Vera Hoorens
3.1 De eerste indruk 120
3.2 Non-verbaal gedrag 139
3.3 Attributie: van gedrag naar eigenschap 159
3.4 Impressievorming 182
3.5 Sociale interactie: de belanghebbende waarnemer 189
Samenvatting 193

4 Attractie en intieme relaties 195
Mariko Visserman, Vera Hoorens en Roos Vonk
4.1 Affiliatie: de mens als sociaal wezen 196
4.2 Interpersoonlijke attractie 205
4.3 Liefde en seks 221
4.4 Intieme relaties 232
4.5 De ‘donkere kant’ van relaties 244
4.6 De toekomst van relaties 248
Samenvatting 254

5 Beslissen en kiezen 257
Roos Vonk, Walter Schaeken, Marieke de Vries en Vera Hoorens
5.1 Besliskunde: hoe nemen we besluiten? 258
5.2 Heuristieken 264
5.3 Motivationele en affectieve invloeden op beslissingen 283
5.4 Descriptieve beslissingsmodellen 302
5.5 Beter beslissen 306
Samenvatting 311

6 Attitudes en overredende communicatie 313
Jacqueline Modde, Michelle van Gils, Vera Hoorens en Roos Vonk
6.1 Wat zijn attitudes? 315
6.2 Vorming van attitudes 328
6.3 Relatie tussen gedrag en attitudes 334
6.4 Hardnekkigheid van attitudes 344
6.5 Attitude-verandering 347
6.6 Theorieën over attitude-verandering door informatieverstrekking 352
Samenvatting 371

7 Beïnvloeding 373
Carolien Martijn, Joris Fonteijn en Michael Vliek
7.1 Onbewuste invloeden 375
7.2 Beïnvloeding door gedachteloosheid 382
7.3 Geregisseerde verwarring 390
7.4 Wederkerigheid 392
7.5 Consistentie en gevoelens van gebondenheid 398
7.6 Schaarste 406
7.7 Conformisme 411
7.8 Autoriteit en gehoorzaamheid 423
Samenvatting 428

8 Groepsgedrag 431
Eric Van Dijk, Daan van Knippenberg, Jeroen Camps en Jeroen Stouten
8.1 Functies van de groep 432
8.2 Invloed van de groep op het individu: hoe gedragen we ons? 440
8.3 Invloed van de groep op het individu: hoe presteren we in groepen? 442
8.4 Kiezen tussen eigenbelang en belang van de groep 449
8.5 Beslissen in groepen 462
8.6 Diversiteit en verschil van mening 474
8.7 Leiderschap in groepen 477
Samenvatting 480

9 Stereotypen 483
Ernestine Gordijn en Hedy Greijdanus
9.1 Wat is sociale categorisatie? 484
9.2 Gevolgen van sociale categorisatie: vooroordelen, stereotypen en discriminatie 492
9.3 Waarom zijn we bevooroordeeld en stereotyperen we? 501
9.4 Wat zijn de gevolgen van stereotypen voor gedrag, gevoelens en cognities? 508
9.5 Wat zijn mogelijke gevolgen voor de gestereotypeerde? 520
9.6 Hoe kunnen we vooroordelen, stereotypen en discriminatie beperken? 526
Samenvatting 533

10 Agressie en prosociaal gedrag 535
Vera Hoorens, Jacqueline Modde en Roos Vonk
10.1 Wat is agressie, wat is prosociaal gedrag? 538
10.2 De biologische oorsprong van agressie en prosociaal gedrag 541
10.3 Agressie en prosociaal gedrag als aangeleerd gedrag 552
10.4 De invloed van de situatie 560
10.5 Een geïntegreerd theoretisch model 581
10.6 Het verminderen van agressie en bevorderen van altruïsme 589

Samenvatting 594
Literatuur 595
Beeldverantwoording 659
Trefwoordenregister 661
Over de auteurs 670

Aanbevolen live events...

vrijdag 26-09-2025

Amsterdam Business Forum 2025

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • De meeste mensen deugen
    Rutger Bregman
    De meeste mensen deugen
    € 37,50
  • Hoe houd je je hart zacht?
    Natascha van Weezel
    Hoe houd je je hart zacht?
    € 17,99
  • Alles uit jezelf halen
    Nick van Dam
    Alles uit jezelf halen
    € 31,00
  • Schrijfwijzer Compact
    Jan Renkema
    Schrijfwijzer Compact
    € 37,95
  • De extremist en de wetenschapper
    Rik Peels
    De extremist en de wetenschapper
    € 15,00
  • Goede moed
    Tim Hofman
    Goede moed
    € 21,99

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Sociale psychologie

        Sociale psychologie
        Roos Vonk , Vera Hoorens
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Sociale psychologie

        Verwijder uw beoordeling