

Koen van der Gaast werkte drie jaar als docent bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies bij de bacheloropleiding Future Planet Studies.
Meer over de auteursAcademische vaardigheden voor interdisciplinaire studies
Paperback Nederlands 2019 4e druk 9789463725118Samenvatting
Academische vaardigheden zijn de gereedschappen die je tijdens en na je universitaire studie kunt inzetten om nieuwe kennis op te nemen, te ontwikkelen, te delen en ter discussie te stellen. Dit handboek is bedoeld voor bachelorstudenten van interdisciplinaire opleidingen en biedt concrete instructies, tips en voorbeelden om beginnende studenten te ondersteunen bij het ontplooien van de verschillende vaardigheden.
De volgende elementen komen in het handboek aan bod:
-studeren
- lezen van wetenschappelijke teksten
- onderzoek doen op basis van literatuur
- argumenteren
- schrijven
- presenteren
- interviewen
- discussiëren en debatteren
- reflecteren
- kritisch denken
Specificaties
Lezersrecensies
Over Laura Koenders
Over Ger Post
Inhoudsopgave
Introductie 11
Over dit boek 11
De rode draad: de onderzoekspraktijk en de empirische cyclus 11
Deel 1 Oriënteren en lezen 14
1 Voorbereidend lezen en zoeken 15
Oriënteren op een onderwerp 15
Oriënteren buiten de universiteit 16
Oriënteren binnen de universiteit 16
Oriënteren tussen de universiteit en de maatschappij 17
Oriënterend zoeken naar literatuur 17
Concepten en theorieën 17
Wetenschappelijke literatuur 19
Grijze literatuur 20
Wetenschappelijke literatuur en ‘gewone’ zoekmachines 21
Wetenschappelijke zoekmachines 21
Beschikbaarheid 22
De bibliotheek 22
Digitale zoekmachines en databases 22
Zoekmethodes 23
Ordenen van zoekresultaten 24
Dóórzoeken 24
Oriënterend lezen 25
Snellezen 26
Bronnen 28
Andere nuttige bronnen 28
2 Essentie uit kennis halen en deze ordenen 29
Optimale studieomgeving 29
Leerdoelen 30
Leesstrategieën 31
Lezen van studieboeken 31
Lezen van wetenschappelijke artikelen en boeken 32
Systematisch lezen 33
Kennis ordenen 35
Bronnen 37
Andere nuttige bronnen 37
3 Grondig en kritisch bestuderen 38
Ontleden op zinsniveau 38
Vormen van argumentatie 41
Enkelvoudige argumentatie 41
Meervoudige argumentatie 41
Nevenschikkende argumentatie 42
Onderschikkende argumentatie 42
Impliciete motivering 44
Kritisch beoordelen van teksten 45
Bronnen 47
Andere nuttige bronnen 47
Deel 2 Meetbaar maken van het onderzoek 48
4 Van onderwerp tot vraag 49
Theoretisch kader 50
Van theorieën naar concepten en dimensies 50
Het theoretisch kader en interdisciplinariteit 52
Probleemstelling 53
Bronnen 54
5 Een goede vraagstelling 55
Kenmerken vraagstelling 55
Soorten vraagstellingen 56
Bronnen 58
6 Toetsbaar maken van je concept 59
Waarom operationaliseren? 59
Van dimensies naar indicatoren en variabelen 60
Operationaliseren en validiteit 62
Andere vormen van operationaliseren 62
Bronnen 63
7 Het maken van een onderzoeksinstrument 64
Kwalitatief versus kwantitatief 64
Wanneer kwalitatief en wanneer kwantitatief? 65
Operationaliseren 67
Structuur van het instrument 68
Bepalen van je steekproef 68
Het maken van een kwalitatief onderzoeksinstrument 69
Formuleren van interviewvragen 70
Van indicator naar topic- of vragenlijst 70
Volgorde vragenlijst 70
Formuleren interviewvragen 71
Validiteit en betrouwbaarheid van je instrument 72
Beoordeling ethische commissie 73
Bronnen 74
Andere nuttige bronnen 74
Academische vaardigheden voor interdisciplinaire studies 7
Deel 3 Uitvoeren en vastleggen 76
8 De onderzoekspraktijk 77
De onderzoekspraktijk van kwantitatief onderzoek 77
Waarborgen van de validiteit bij een kwantitatief onderzoek 77
Bijhouden van een logboek 79
Data-organisatie 80
Bekend raken met je data 80
De onderzoekspraktijk van kwalitatief onderzoek – het uitvoeren
van een interview 81
Voor het interview 81
Tijdens het interview 83
Na het interview 83
Analyse interview 84
Na het coderen 86
Bronnen 87
Andere nuttige bronnen 87
9 De structuur van je artikel 88
Argumentatiestructuur 88
Tegenwerpingen 89
Valkuilen bij het opstellen van een argumentatie 92
De structuur van een wetenschappelijk artikel 94
De inleiding 97
Het middendeel 98
Een literatuurverslag 98
Het onderzoeksartikel 99
Methode 99
Resultaten 100
Weergeven van de data 101
Figuren 101
Tabellen 102
De discussie en conclusie 102
Valorisatie 104
Bronnen 105
10 Het afronden van je artikel: wetenschappelijke schrijfstijl,
een titel en een abstract 106
Titel en abstract 106
Helder taalgebruik 106
Wetenschappelijk taalgebruik 108
Bronnen 110
Andere nuttige bronnen 110
11 Bronvermelding en literatuurlijst 111
Referentiesoftware 112
Verwijzen in de lopende tekst 114
Citaat 114
Parafrase 115
Verwijzen in de literatuurlijst 116
Tijdschriften 117
Boeken 118
Onderzoeksrapport 119
Internetbron 119
Persoonlijke communicatie en interviews 119
Bronnen 120
Andere nuttige bronnen 120
Deel 4 Reflecteren en communiceren 122
12 Het voorkomen van fraude en plagiaat 123
Plagiaat van geschreven werk 123
Plagiaat van medestudenten 123
Verantwoordelijk werken in teamverband 124
Fraude: het vervalsen van data 124
13 Samenwerken, feedback en peerreview 126
Samenwerken: het maken van een teamcharter 126
Evaluatie teamwork 128
Feedback geven en ontvangen 129
Feedback op gedrag 129
Feedback op inhoud 131
Peerreview 131
Reflectie op aannames 133
Bronnen 134
Andere nuttige bronnen 134
14 Presenteren 135
De rode lijn van je presentatie bepalen 135
Structuur en samenhang 136
Visuele ondersteuning 137
Het inzetten van figuren, tabellen, afbeeldingen
of filmmateriaal 138
Presentatievaardigheden 140
Oefenen van je presentatie 142
Het leiden van een discussie 142
Goede vragen stellen 142
Veiligheid creëren 144
Posterpresentaties houden 145
Aandachtspunten voor het ontwerpen van een poster 145
Een elevator pitch 146
Bronnen 147
Andere nuttige bronnen 147
Academische vaardigheden voor interdisciplinaire studies 9
Appendices 148
Appendix A Voorbeeld literatuurverslag 150
Appendix B Voorbeeld onderzoeksartikel 160
Register 172
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan