Lees verder
Ben Baarda geeft al vele jaren les in het opzetten en uitvoeren van onderzoek aan zowel studenten als aan mensen die in de praktijk werkzaam zijn.
Meer over Ben BaardaDit is onderzoek!
Handleiding voor kwantitatief en kwalitatief onderzoek
Paperback Nederlands 2019 3e druk 9789001895440Samenvatting
Dit is onderzoek! leert hbo-studenten in vier stappen onderzoek doen. Het boek behandelt kort en krachtig de theorie en de praktijk van onderzoek en bevat een schat aan onderzoeksvoorbeelden, direct toepasbaar bij projecten, stage- en afstudeeropdrachten. Bijzonder handig zijn de checklists voor het zelf opzetten en uitvoeren van onderzoek en de evaluatie van onderzoeksvoorstellen en onderzoeksverslagen.
Dit is onderzoek! beschrijft in vier stappen (hoofdstukken) de essentie van onderzoek: de probleemstelling, het onderzoeksontwerp, de dataverzameling en de analyse en rapportage van de onderzoeksgegevens.
In deze derde editie zijn de hoofdstukken nog sterker modulair opgezet, zodat ze naar behoefte kunnen worden behandeld. De voorbeelden op de ondersteunende website zijn geactualiseerd en gevarieerder en laten zien hoe onderzoek in de praktijk kan worden toegepast.
Bij dit studieboek hoort een rijke digitale leeromgeving. Studenten kunnen zich hiermee slim voorbereiden op tentamens, met behulp van oefentoetsen, video’s en begrippentrainers. Met de code voor in hun nieuwe boek krijgen studenten twee jaar toegang tot de digitale leeromgeving. Door in te loggen met hun Noordhoff-docentaccount kunnen docenten profiteren van de Onderzoeksontwerpassistent. Die biedt o.a. toetsen, opdrachten, begrippen, casussen, flitscolleges, non-parametrische toetsingstechnieken en databestanden.
Bij dit boek kunnen docenten bovendien zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten. Ook zijn er extra, afgeschermde toetsvragen beschikbaar waar studenten nog niet mee hebben kunnen oefenen.
Toetsen kunnen geëxporteerd worden naar diverse formats.
Dit is onderzoek! is hbo-breed inzetbaar, voor alle opleidingen en voor alle fasen.
- Toegankelijke en enthousiasmerende gids voor praktijkgericht kwalitatief en kwantitatief onderzoek;
- behandelt de essentie van onderzoek in vier praktische stappen;
- met handige checklists voor het zelf opzetten en uitvoeren van onderzoek.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Ben Baarda
Inhoudsopgave
1 Wat wil je weten? 15
1.1 Wat zijn de probleemstelling, de doelstelling en de onderzoeksvraag? 16
1.2 Kwalitatief of kwantitatief; een open of gesloten onderzoeksvraag 23
1.3 Wat zijn onderzoekseenheden en eigenschappen/kenmerken? 28
1.4 Wat is er al bekend over het onderzoeksonderwerp? 32
1.5 Gaat het om beschrijven, exploreren of toetsen? 38
1.6 Is het onderzoek uitvoerbaar? 43
Literatuur 46
2 Kies je een opzet waarmee je de onderzoeksvraag kunt beantwoorden? 51
2.1 Wat is een onderzoeksontwerp? 52
2.2 Welke vorm van kwantitatief onderzoek is geschikt? 55
2.3 Welke vorm van kwalitatief onderzoek is geschikt? 68
2.4 Populatie of steekproef, en bij een steekproef: hoe? 79
Literatuur 90
3 Verzamel je op de juiste manier de gegevens? 95
3.1 Hoe worden kenmerken in meetbare termen vertaald? 96
3.2 Welke dataverzamelingsmethoden worden gebruikt? 102
3.3 Is de dataverzameling betrouwbaar en valide? 105
3.4 Wat is een goede opzet voor het doen van onderzoek met bestaande gegevens? 110
3.5 Wat is een goede opzet voor een interview of een enquête? 117
3.6 Wat is een goede opzet voor observatieonderzoek? 140
Literatuur 145
4 Hoe analyseer en rapporteer je de gegevens? 149
4.1 Hoe analyseer je kwantitatieve gegevens? 150
4.2 Hoe analyseer je kwalitatieve gegevens? 174
4.3 Hoe rapporteer je onderzoeksgegevens? 187
Literatuur 199
Bijlage 202
Illustratieverantwoording 204
Register 205
Over de auteur 209
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan