Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Broken Business: Fraude, crisis en herstel

7 stappen voor hervorming en herstel van integriteit

Gebonden Nederlands 2018 9789462762589
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Dit boek staat op de Shortlist voor het Managementboek van het Jaar 2019. Op 18 april wordt de winnaar bekend gemaakt tijdens het jaarlijkse Managementboekengala.

ING, Volkswagen, FIFA, Wells Fargo, Oxfam Novib, Lehman Bros., ABN-AMRO, Southwest Airlines, Shell, Rabobank, Enron, Deutsche Bank, Panama Papers…

Waarom gaan goede bedrijven de fout in, waarom zijn bedrijfsschandalen schering en inslag? Zijn corruptie en wangedrag in het bedrijfsleven onvermijdelijk en wat kan de top van een bedrijf daaraan doen? Wat kunnen bestuurders doen om hun bedrijf te redden als er een schandaal aan het licht komt, of beter nog, wat kunnen ze doen om zo’n schandaal te voorkomen? Dat zijn de vragen die de drijfveer vormen voor Broken Business.

In dit onverminderd actuele boek deelt José Hernandez de tientallen jaren ervaring die hij heeft opgedaan tijdens zijn advieswerk voor grote internationale bedrijven in crisis. Broken Business schetst hoe een bedrijf het breekpunt kan bereiken en weer uit het dal kan klimmen om sterker dan ooit terug te komen. Dit boek geeft niet alleen een heldere analyse van het probleem, maar maakt ook duidelijk welke zeven stappen een bedrijf moet doorlopen om de crisis aan te pakken en de structuur, cultuur en strategie aan te passen, zodat integriteit en ethisch handelen stevig in het bedrijfsmodel verankerd worden.

José R. Hernandez PhD is oprichter en CEO van Ortus Strategies, een consultancy met internationale cliënten en kantoren in Zwitserland en Canada. Hij is een bekende leider, ondernemer en strategisch adviseur en zijn werk richt zich vooral op ondersteuning van multinationals die verwikkeld zijn in geruchtmakende en complexe zaken rond regelgeving en witteboordencriminaliteit.

"Wangedrag is onvermijdelijk, schandalen zijn dat niet. Broken Business is een handboek voor iedereen die deze realiteit durft te omarmen en er effectief naar wil handelen." – Dr. Martin van Staveren, adviseur en docent, auteur van Risicogestuurd werken in de praktijk en Risicoleiderschap

"Verplichte kost voor elke CEO, bestuurder, CFO, bedrijfsjurist en manager." – Louis J. Freeh, voormalig FBI-directeur

Specificaties

ISBN13:9789462762589
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:256
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:26-11-2018
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Expertrecensies (1)

Broken business - 'Een supernuttig boek voor poortwachters en managers'
Elly Stroo Cloeck | 5 februari 2019
Help! Fraude in je organisatie! Hoe houd je het stil, hoe zorg je dat de dagelijkse bedrijfsvoering niet verstoord wordt? Niet! Stilhouden is wel het domste dat je kunt doen! En het zal je ook niet lukken.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
15 stemmen
15
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

interview
José Hernandez: ‘Je moet de moed hebben om de ceo te ontslaan’
Lex van Almelo 11 april 2019 In Broken Business – fraude, crisis en herstel zet strategisch integriteitsadviseur José Hernandez beeldend de zeven stappen van zijn Empowering Integrity model uiteen. Het boek geeft een fraai inzicht in hoe goede organisaties in een crisis kunnen raken door verkeerde beslissingen. Maar vooral ook hoe zij daar weer uit kunnen komen. ‘De top moet vaker worden aangepakt.’
achtergrond
Van fraude tot netwerken: Shortlist Managementboek van het Jaar 2019
Pierre Pieterse 26 maart 2019 Zoals elk jaar is de shortlist die gaat leiden tot een Managementboek van het Jaar divers van samenstelling en daarmee een aardige afspiegeling wat het jaar aan boeken te bieden had. Of niet te bieden had, want de grote afwezige is artificial intelligence. We zullen de geselecteerde boeken kort aan het woord laten. In willekeurige volgorde.

Over José Hernandez

José Hernandez is een bekende leider, ondernemer en consultant bij internationale organisaties. Zijn werk richt zich vooral op ondersteuning van multinationals die verstrikt zijn geraakt in complexe regelgevingszaken en witteboordencriminaliteit. Eerder was hij partner bij PwC, waar hij zich toelegde op zijn specialismen in forensische accountancy, governance en compliance. Hij opereerde vanuit Nederland, Cuba, Canada en de VS, met name in Silicon Valley en Washington DC. Hernandez is opgeleid tot Chartered Professional Accountant (Ontario), Certifi ed Public Accountant (Delaware) en Chartered Financial Analyst. Hij is afgestudeerd in Mathematics and Accounting aan de University of Waterloo (Canada). Hij heeft een PhD in Economics and Business Administration van de VU in Amsterdam, waar hij ook een gastdocentschap vervult. De titel van zijn dissertatie is Principles, Processes, and Practices of Fraud Prevention.

Andere boeken door José Hernandez

Inhoudsopgave

Voorwoord

1 Inleiding

Deel I: Het probleem

2 Wind International: een casestudie
De crisis bij Wind International
Analyse van de problemen bij Wind International
3 De bredere context
Waarom het systeem faalt
Op weg naar herstel en verandering

Deel II: De oplossing

4 Herstel: Omgaan met een bedrijfsschandaal
Stap 1 – Doorgrond de crisis
Stap 2 – Stel een onafhankelijk onderzoek in
Stap 3 – Maak een draaiboek voor sanering en herstel
Stap 4 – Wikkel strafrechtelijke en civiele zaken af
5 Integriteit en goed gedrag institutionaliseren
Stap 5 – Versterk de mechanismen om wangedrag te voorkomen
Stap 6 – Verander de cultuur
Stap 7 – Heroriënteer de strategie

Een nieuwe vorm van leiderschap

6 Conclusie en stappenplan nieuw leiderschap

Dankwoord
Over de auteur
Literatuurlijst
Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Broken Business: Fraude, crisis en herstel