Lees verder
consultant cultuurverandering, docent creatieve processen, HKU.
Meer over Jeroen BusscherDe Leer(r)evolutie
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789462155886Samenvatting
Leren verandert. Wil je succesvol zijn, zowel privé als op de werkvloer, dan doe je er verstandig aan mee te veranderen. Als we niet oppassen, kan gebrek aan lerend vermogen namelijk zo maar het analfabetisme van de 21e eeuw worden. Managementdenker en rasverteller Jeroen Busscher laat in ‘De Leer(r)evolutie’ zien waarom leren verandert, wat je dan wel moet leren en hoe je leert leren.
Daarnaast gaat hij in op de vraag hoe organisaties hun medewerkers optimaal kunnen ondersteunen in het leren. Jeroen Busscher schrijft op zijn geheel eigen wijze, waardoor ook dit boek weer barstensvol staat met anekdotes, sprekende voorbeelden, heldere analyses, down to earth inzichten en natuurlijk, heel veel relativerende humor.
Dit alles maakt ‘De Leer(r)evolutie’ een onmisbaar boek voor niet alleen de ambitieuze professional, maar voor iedereen die nieuwsgierig is naar de ontwikkelingen op het gebied van werken en leren en die zich hier een visie over wil vormen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Jeroen Busscher
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Watskeburt? 16
Waarom Marianne haar baan verloor 16
Werken verandert 17
Het industriële tijdperk: de kracht van herhaling 17
Van herhaling naar unieke en eenmalige waarde 18
Agile, agile, agile… 19
Een andere weg naar succes 19
Weg met de manager? 20
Leren is realiseren 21
Waarom leren steeds belangrijker wordt 22
De maatschappelijke impact; een nieuwe tweedeling 23
Hoofdstuk 2 De commoditysering van herhaling en alom Vertegenwoordigdheid van kennis 26
De ontwaarding van herhalend werk 26
Een truitje van 50 euro 27
De vier kwaliteiten voor unieke en eenmalige waarde 28
De derde hersenhelft 29
Het verschil tussen kennis en informatie 30
Het belang van een kennisnetwerk 31
Een ander zelfbeeld 32
Hoofdstuk 3 Een geheel nieuw soort medewerker 36
Van industriële organisaties naar professional organisaties 36
Professionals; de nieuwe bouwstenen van de organisatie 37
De ruil 38
Het belang van professionele persoonlijkheid 39
Van feitelijk leren naar persoonlijk leren 40
Bildung 43
De omgedraaide T krijgt een onderlaag 44
Revolutie? 45
Leren, leren, leren 46
Gebrek aan lerend vermogen is het analfabetisme van de 21e eeuw 46
DEEL 2 LEREN,
WAT IS DAT?
Hoofdstuk 4 Hoe normaal is leren eigenlijk? 52
Waarom is het eigenlijk zo moeilijk om iets áf te leren? 52
Nieuwe snelwegen creëren 53
Het belang van referentiekader 54
Waarom leren een beleving moet zijn 55
Hoofdstuk 5 Hoe doe ik dat dan? 60
Leerstrategie 60
Manieren van leren 61
Onderzoek is het halve werk 62
Leren aantrekkelijker maken 67
DEEL 3 MAAR… ZE WILLEN NIET
Hoofdstuk 6 Leren... Ik? 72
Gebrek aan leerbehoefte 72
Weerstand? 73
De vloek die ‘leren’ heet 73
Hoe de weerstand zich uit 74
Het besef van leuk 82
Wilskracht kun je trainen 83
Hoofdstuk 7 We hebben het al zo druk 86
De banaliteit van prioriteit 86
De rots 87
Al het lijden komt uit het willen 88
Het management heeft geen baat bij leren 88
Een verouderde en instrumentele kijk op leren 89
De machtsstrijd 90
Genoeg gezeurd 91
DEEL 4 WAT?
Hoofdstuk 8 Wat moeten we leren leren? 96
Het succes van de toekomstige werker 96
Bildung 98
Nieuwe Bildung 99
Dimensie 1 De leerling: zelfonderzoek 101
Het ego als hindernis voor zelfonderzoek 102
De dwalende leerling 103
Dimensie 2 De gezel: hoe optimaliseer ik relaties 104
Bouwen aan vertrouwen 105
De stoelen naast elkaar 106
De lerende gezel 107
Dimensie 3 De meester: wat wil ik nu eigenlijk? 108
Het morele kompas 109
De zoekende meester 110
Hoofdstuk 9 Wat is het curriculum? 114
De leeropdrachten in de verschillende dimensies 114
Wat moet de leerling leren? 114
Timemanagement als basiscompetentie 114
Het trainen van gelijkmoedigheid 117
De queeste naar het onbekende talent 117
Ken het monster 118
Zelfrepresentatie: nogmaals het ego 119
Hoe zie jij mij? 120
Omgang met kritiek: de kelder 120
Wat moet de gezel leren? 121
Mijn zwakke vertrouwensplekken 121
Het oefenen van empathie: de dimensies van het glas 122
Zicht op invloed 123
Het krachtenveld 123
Gesprekstechniek 124
Cocreatie: sturen in dialoog 125
Timing 127
Groepstiming 128
Persoonlijk leiderschap 128
Wat moet de meester leren? 129
Output: wat draag ik bij? 129
Welke plek neem ik in? 130
De Mars bij de kassa 130
Wat wil ik bereiken? 131
Waar hoor ik bij? 132
Wie is mijn god? 133
DEEL 5 HOE?
Hoofdstuk 10 Leermethoden 140
Mentaliteit 140
Hulpmiddelen 141
Een nieuwe manier van leren 148
Hoofdstuk 11 Organisatieleren 152
Het verhaal van de Interne Academie 153
Het verhaal van de zelflerende teams 157
Ucademy: het bouwen van een nieuwe academie 161
Verkouden van nieuw gedrag en het virus verspreiden 165
Online leren als schakel in zelfontwikkeling 169
On-demand leren van collega’s 172
Het Leerhuys 176
Online en sociaal leren met een MOOC: Massive Open Online Course 180
ENKELE SLOTOVERWEGINGEN 184
Van volgordelijkheid naar gelijktijdigheid 184
Je kunt het ene paradigma niet vanuit het andere paradigma zien 186
Moet die manager nog iets doen? 187
Evolutie of revolutie? 188
BRONNEN 190
TREFWOORDENREGISTER 196
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan