
Lees verder
Jacco van den Berg, bedrijfseconoom, is van mening dat focus op sterke punten, het vergroten van het werkplezier, het aanboren van energiebronnen en autonomie bijdragen aan de prestaties en de ontwikkeling van medewerkers en de groei en bloei van organisaties.
Meer over Jacco van den BergIn de nieuwe tijd met zelfsturende of zelforganiserende teams, sociocratie, appreciative inquiry, Het Nieuwe Werken, Agile en Scrum is meebewegen een succesfactor. Al deze ontwikkelingen vragen om een andere wijze van aansturen en ontwikkelen van medewerkers waarbij de woorden ‘autonomie’, ‘vertrouwen’ en ‘verantwoordelijkheid’ de richting duiden. In het verlengde hiervan is de mindset rond beoordelen anders aan het worden.
Deze verandering in mindset kwam in het najaar van 2015 manifest in het nieuws. HR-professoren en vooruitstrevende organisaties stelden in landelijke dagbladen en in radioprogramma’s dat het beoordelingsgesprek maar eens afgeschaft zou moeten worden. De traditionele wijze van old beoordelen, waarin één keer per jaar een eenrichtingsverkeergesprek wordt gevoerd over vooral wat er fout is gegaan, zou out zijn. Inmiddels is veel stof neergedwarreld. Welk rode draden zijn te ontdekken in de geopperde ideeën en wat zijn de ervaringen met de nieuwe ontwikkelde en geïmplementeerde systemen? Is het beoordelingsgesprek inmiddels afgeschaft?
Het beoordelingsgesprek is niet afgeschaft, wel wordt er anders beoordeeld. In Het Nieuwe Beoordelen heeft de medewerker een grote(re) rol en doet de leidinggevende een stapje terug. HNB kent de volgende uitgangspunten:
• focus op sterke punten
• medewerkers zij meer verantwoordelijk voor het formuleren van doelstellingen
• een grotere verantwoordelijkheid van medewerkers voor de eigen persoonlijke- en professionele ontwikkeling
• een continue dialoog over prestatie en ontwikkeling
• dienend leiderschap
Het nut en de noodzaak om prestaties van medewerkers en hun ontwikkeling te bespreken is gebleven en dat geldt dan ook voor de gesprekken hierover. Maar deze gesprekken sluiten aan bij de huidige wijze van (samen)werken en op de wijze waarop medewerkers aangestuurd willen worden. Geen rituele beoordelingsdansen meer maar echte dialogen die bijdragen aan het met plezier lerend presteren bij medewerkers.
In dit praktische boek best practices van de Eneco Groep, Hutten, Wareco, Wolters Kluwer en Adimec. Want HNB ‘past’ net zo goed bij grote internationale organisaties als bij ondernemingen uit het midden- en kleinbedrijf. Met verdiepende bijdragen over de ‘sterke punten’-benadering, dossiervorming en werkgeluk is dit how-to-do-boek een must voor iedereen die HNB in de eigen organisatie wil introduceren.
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Wat is een AI-boek? Een AI-boek is een nieuwe verschijningsvorm voor boeken, ontwikkeld door Maven Publishing en Typetone.
Het bestaat uit de volledige tekst van een boek, geschreven door de auteur, met kunstmatige intelligentie eraan toegevoegd waardoor het interactief wordt.
AI-boeken zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen app voor te installeren.
Meer informatie over AI-boeken