Jan Bommerez (België, 1951) woont in Californië. Hij werkt hoofdzakelijk met management- en directieteams.
Meer over Jan BommerezDoor de bomen het bos zien
Ontdek de eenvoud onder de complexiteit in relaties en organisaties (PDF-download)
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2016 3e druk 9789460001895Samenvatting
In 'Kun je een rups leren vliegen?' ging Jan Bommerez al in op het fundamentele verschil tussen verandermanagement en transformationeel leiderschap.
In 'Door de bomen het bos zien' gaat hij nog een stap verder. Transformatie kun je niet leiden. Het is een zelforganiserend proces. Leiders kunnen alleen maar een ecosysteem bewerkstelligen, waarin transformatie spontaan plaatsvindt. Ze dienen daarom de natuur te bestuderen en de principes die erin werkzaam zijn.
Moderne, succesvolle organisaties zoals Shell en Toyota zijn daarmee bezig. Leiders zoals Herman Wijffels zijn erdoor geïnspireerd. Door de bomen het bos zien kijkt breder dan alleen maar naar organisaties. Ook in het dagelijkse leven staan we altijd in relaties (gezin, buurt) en dat zijn ook ecosystemen.
Het boek verschaft vele verrassend nieuwe inzichten en geeft ook concrete wegen aan om te bewandelen en om 'te kijken, te zien en inzicht te krijgen in wat hij of zij eerder nog niet zag'.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Jan Bommerez
Inhoudsopgave
Inleiding De natuur als leermeesteres
1. Het onzichtbare leren zien
2. Gehelen leren zien in plaats van delen
3. Systemen brengen eenvoud in complexiteit
4. Leiderschap en zelforganiserende systemen
5. De kwantumwereld van relaties leren zien
6. De levende gemeenschap: de hoogste vorm van Emotionele Intelligentie
7. Cultuurtransformatie door dialoog
8. Het Holografische Universum: het geheel in elk deel
Geraadpleegde literatuur
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan