Lees verder
Derk Remmelink heeft na de Hoge Hotelschool bedrijfskunde gestudeerd en de opleiding Master in Food Management gevolgd. Hij is al 20 jaar actief op het commerciële vlak, vooral in Formule en Category Management. Derk is bekend met zowel de food als non food retail en foodservice in verschillende branches en werkte onder meer bij Pearle, DA, C1000 en BOOTS.
Meer over de auteursHandboek Formule Management
Ontwikkeling & beheer van winkelformules
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789082232431Samenvatting
Retail verandert sneller dan ooit. De macht is verschoven naar de shopper, en alleen sterke retailformules met professioneel formule & category management en excellente executie zijn in staat om succesvol te groeien. De vraag naar onderscheidende winkelconcepten is daarom groot. Gek genoeg is er weinig geschreven over het vakgebied 'Formule Management' dat de regie voert in dit domein. Hoog tijd om daarin verandering te brengen met dit Handboek Formule Management waarin we alle stappen en ervaring ten aanzien van de ontwikkeling en het beheer van een winkelformule hebben samengebracht.
Wij geloven dat er altijd kansen zijn voor gezonde groei van retailformules. Formules die relevant en onderscheidend zijn, trekken meer klanten (die terugkomen) en zorgen ervoor dat klanten vandaag en in de toekomst blijven komen kopen en bestellen in de fysieke winkel en online. Of je nu formule manager, category manager, sales manager, marketeer of trade marketeer bent, je hebt met het vakgebied Formule Management van de retailer te maken. We bekijken het vakgebied vanuit het perspectief van de retailer, en juist daarom is het ook zeer geschikt voor iedereen die met die retailer zaken wil doen. We bespreken alle facetten die met de formule te maken hebben, maar ook de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van retail. Derk Remmelink (Formule Management expert en ondernemer) en Nico Meyer (Formuleen categ ory expert ) hebben als schrijvers van dit boek hun expertise gekoppeld aan de praktijkervaringen van vele retailers en specialisten vanuit food- en nonfood retail en foodservice ketens.
De winkelformule is strategisch het belangrijkste wapen van een retailer, dus het managen ervan is cruciaal. Een winkelformule is gericht op een integrale klantervaring (customer experience). En die ervaring ontstaat door de strategische uitgangspunten van een retailer te vertalen in zijn outlets zodat een concurrentievoordeel wordt behaald. Het doel is om onderscheid te creëren op een systematisch, synergetische en repeteerbare manier. De ‘organisatie’ van relevant onderscheidend vermogen is de essentie van Formule Management.
Formule Management start vanuit de strategie van een onderneming en het merk dat wordt gevoerd en vertaalt dit in concrete, werkbare richtlijnen voor de organisatie, van grof tot fijn. De manier waarop je dit realiseert, is samengevat in een model dat we hebben ontwikkeld op basis van onze jarenlange ervaringen en vormt de basis voor dit boek.
Dit boek is bedoeld om de kennis over Formule Management te vergroten en een hulp te zijn bij het ontwikkelen en beheren van winkelformules. Onderstaand model is de basis van het Handboek Formule Management en geeft handvatten voor retailers en leveranciers om gezonde groei voor de lange termijn te realiseren. Het is het standaardwerk op het gebied van Formule Management.
Dit boek helpt snel kennis op te bouwen en toe te passen in de dagelijkse praktijk. Een aanrader voor iedereen in het vak.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Derk Remmelink
Over Nico Meyer
Inhoudsopgave
Formule Management in een notendop 8
1 Wat is Formule Management? 12
1.1 Inleiding 13
1.2 Definities 14
1.3 Formule ontwikkeling en formule beheer 17
1.4 Formule Management in perspectief 18
1.5 Formule Management-model 21
2 Formule positionering 24
2.1 Inleiding 25
2.2 Klopt het? 26
2.3 Strategie en merk 27
CASE u De kernwaarden van Zeeman zijn Eigenzinnig, Betrokken en Zuinig 28
2.4 Formule positionering 33
2.5 Doel van een formule 37
CASE u Herpositionering Karwei: De bouwmarkt met smaak voor klussen en inrichting 38
CASE u Picnic 41
CASE u Bakker Bart - Doelstelling achter een nieuwe formule 43
3 Formule uitgangspunten 46
3.1 Inleiding 47
3.2 Formule inzichten 48
3.3 Instrumenten 52
CASE u Hoe heeft McDonald’s de ‘GAP’ gedicht? 53
CASE u Muzus: (On)gezonde baby- en peutervoeding door de ogen van ouders 64
3.4 Formule uitgangspunten 68
CASE u Dille & Kamille 70
3.5 Toekomstgericht formules bouwen 72
3.6 Veranderingen de komende jaren 74
4 Formule bouwstenen 78
4.1 Inleiding 79
4.2 Locatie en vindbaarheid 81
4.3 Ambiance 89
4.4 Service 94
4.5 Lay-out en warenindeling 96
4.6 Inventaris en communicatielagen 106
5 Category manual 110
5.1 Inleiding 111
5.2 De opbouw van een category manual 114
5.3 Categoriedefinitie en categorierollen 116
CASE u De aangescherpte koers van Spar 118
5.4 Uitwerken van de category manual 126
6 Formule ontwerp en testfase 136
6.1 Inleiding 137
6.2 Verandermanagement 138
CASE u DA: Fusie tussen zelfstandige drogisterijen schuurde op alle vlakken 142
6.3 Ontwerpproces 144
6.4 Het ontwerp van een webwinkel 150
6.5 Bouwproces 154
6.6 Testfase 156
7 Formule beheer 164
7.1 Inleiding 165
7.2 Terug de lijn in en vastlegging 166
7.3 De Formule- en vloermetermatrix 170
7.4 Space management 172
7.5 Kosten van de formule 176
CASE u The Green House 179
7.6 Monitoring en winkeloperatie 182
7.7 Samenwerken en franchise in relatie tot Formule Management 187
7.8 Tot slot 191
Voetnoten 194
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan