Het Handboek Formule Management gaat over wat een consument in een winkel een positieve ervaring geeft. Wat zorgt ervoor dat hij of zij ‘lekker winkelt’? Auteurs Derk Remmelink en Nico Meyer brengen voor het antwoord hun bedrijfskundige achtergrond mee, en combineren dit met hun ervaring op dit gebied bij diverse Nederlandse retailorganisaties. Deze achtergrond is duidelijk terug te vinden in dit boek. Het heeft een logische structuur en opbouw. Een flinke dosis modellen en grafieken wordt daarnaast afgewisseld met praktijkvoorbeelden van onder meer Picnic, Karwei en Dille & Kamille.
Stap voor stap
Startend met de vraag wat formule management nu precies inhoudt, en wat de rol er van is, wordt stap voor stap toegewerkt naar de uitgangspunten van een formule. Om vervolgens met een gedegen vertrekpunt te kijken naar de manier waarop je dat met bouwstenen vorm kunt geven en welke keuzes dit met zich meebrengt voor het productassortiment. Om daarna te bewegen naar de toepassing, uitvoering en eerste testen en uiteindelijk het bewaken en beheren van de gekozen formule.
Vliegende start
De auteurs slagen er goed in om het concept van formule management uit te leggen. Zowel het belang en de manier waarop je tot een formule komt worden stap voor stap en bijna schools toegelicht. Ook de opmaak doet het boek denken aan één van mijn oude studieboeken. Remmelink en Meyer onderbouwen de theorie met in kaders geplaatste voorbeelden. Het geheel is verrijkt met voor de context relevante afbeeldingen en foto’s. Dit maakt het boek bijzonder toegankelijk, en in het bijzonder geschikt voor iedereen die thuis wil raken in de sleutels waarmee de winkelervaring van de consument gestuurd kan worden. Niet alleen goed voor studenten dus, maar ook voor marketeers. Daarnaast zijn de bruikbare inzichten nuttig voor zelfstandig ondernemers die geen onderdeel zijn van een grote keten. Daarmee is het bijna ouderwets degelijke kost die een starter in dit vakgebied een vliegende start geeft.
Over Roy van den Anker
Roy van den Anker is getrouwd en heeft 3 kinderen. Zijn sporen heeft hij verdiend in de verzekeringsbranche. Ruim 25 jaar vervulde hij uiteenlopende posities bij verschillende organisaties. Van teamleider tot operationeel directeur en in organisaties van MKB tot corporate omvang. In meerdere organisaties werd hij partner.