Wij hebben het Handboek Formule Management geschreven omdat wij in onze dagelijkse adviespraktijk zien dat er op gebied van formuleontwikkeling en -beheer nog veel te winnen is. Zowel aan de zijde van retailers als aan de zijde van leveranciers. Hoe vertaal je als retailer je merk en de propositie van de retailonderneming in relevante en onderscheidende formule. En hoe bouw je als leverancier mee aan de groei en het succes van een retailer, en bouw je gelijk aan een duurzame relatie.
een breed werkterrein
Het idee is soms dat Formulemanagement vooral gaat over inrichting en design, de kleur van de muur en de keuze van inventaris. Formule Management gaat in onze benadering ook over de rol van de medewerkers, de service, de benadering van het assortiment, het prijsprofiel van de formule, de vestigingsstrategie en zo kan ik nog wel even doorgaan. De formule is daarmee de optelsom van alles waar een shopper, de klant, mee in aanraking komt in relatie tot de retailonderneming.
Omnichannel Formule Management
Bij het benaderen van formules kijken wij altijd naar fysieke en de online wereld, oftewel: Omnichannel. De klant van nu kiest per moment welk kanaal er het beste past bij de behoefte en wisselt makkelijk tussen offline en online. Bij het schrijven van het boek kwamen wij erachter dat het bij het uitwerken van een formule niet nodig is om steeds onderscheid te maken tussen offline en online. De benadering is gelijk, de vorm van de uitwerking verschilt. Het handboek heeft daarmee betrekking op Omnichannel Formule Management.
Formule-uitgangspunten en -bouwstenen
In het proces van ontwikkelen en het steeds weer versterken van retailformules brengen wij twee essentiële stappen in. Dit is het formuleren van Formule-uitgangspunten en Formulebouwstenen. De Formule-uitgangspunten vertalen het merk en de positionering naar hanteerbare uitgangspunten en richtlijnen voor de formule. Formulebouwstenen vormen de concrete uitwerking voor de verschillende aspecten van de formule. Denk aan de locatie, de ambiance van de formule, de manier waarop service en medewerkers een rol spelen bij het invullen van de formule. En de rol van assortiment, prijs, promotie en presentatie binnen de formule, wat wij ook wel de Category Manual noemen. Daarmee zijn deze bouwstenen ook het schakelpunt met de commerciële afdeling binnen een retailonderneming.
Ontwikkelen, testen en implementeren
Het blijft niet bij een mooi plan of idee. Een nieuw ontwikkelde formule of een nieuw deelconcept kan getest worden, in de vorm van een pilot tot proof of concept gebracht worden en na positieve evaluatie tot uitrol komen. Ook deze stappen krijgen in het Handboek Formule Management uitgebreid aandacht. In de implementatiefase kan er in de praktijk nog veel misgaan. Door een bewuste benadering van deze fase van de ontwikkeling, kunnen kansrijke concepten beter en sneller de markt bereiken en begint de cyclus weer opnieuw. Dat vinden wij ook een van de mooie aspecten van Formule Management: het is nooit af, er is altijd weer een volgende stap mogelijk. Klanten veranderen, de markt ontwikkelt zich, nieuwe kansen dienen zich aan. Het Handboek Formule Management biedt retailondernemingen en leveranciers een handleiding om deze kansen steeds weer optimaal te benutten.
Over Derk Remmelink
Derk Remmelink heeft na de Hoge Hotelschool bedrijfskunde gestudeerd en de opleiding Master in Food Management gevolgd. Hij is al 20 jaar actief op het commerciële vlak, vooral in Formule en Category Management. Derk is bekend met zowel de food als non food retail en foodservice in verschillende branches en werkte onder meer bij Pearle, DA, C1000 en BOOTS.
Over Nico Meyer
Nico is sinds 2018 als associate partner werkzaam bij The Category & Trade Company en houdt zich bezig van de ontwikkeling van Category Management en Formule Management en de samenwerking tussen beide disciplines. Nico geeft trainingen en leidt programma’s die leiden tot groei, met de shopper en de formule als uitgangspunt, voor zowel leveranciers als retailerondernemingen.