,

Bedrijfscultuur en prestatie

Gebonden Nederlands 1995 1e druk 9789071542909
Voormalig top 100Totaal 36 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

In dit boek komen Kotter en Heskett met een nauwgezette analyse van de mate waarin de cultuur van een onderneming de financiële resultaten in positieve of negatieve manier beïnvloedt. Zij beschrijven hoe de gemeenschappelijke waarden en ongeschreven regels van organisatie de resultaten kunnen verbeteren, of omgekeerd, kunnen leiden tot het falen daarin. Kotter en Heskett leggen de wortels bloot van gezonde en ongezonde bedrijfsculturen en laten zien hoe gemakkelijk laatstgenoemde kunnen ontstaan, vooral bij bedrijven die in het verleden veel succes hebben gekend.

Zij zetten zich af tegen de algemeen aanvaarde gedachte dat sterke bedrijfsculturen voor uitstekende resultaten zorgen. Zij laten daarnaast zien dat, hoewel gemeenschappelijke waarden en geïnstitutionaliseerde werkwijzen goede prestaties kunnen bevorderen, die culturen in sommige gevallen worden gekenmerkt door arrogantie, interne gerichtheid en bureaucratie kenmerken die het vermogen van een organisatie tot aanpassing aan verandering kunnen ondergraven.

Ook laten zij zien dat zelfs 'contextueel of strategisch adequate' culturen - culturen die overeenstemmen met de strategie en context van een bedrijf - geen uitstekende resultaten voor langere perioden zullen opleveren, tenzij ze de overname bevorderen van strategieën en gewoonten die voortdurend inspelen op veranderende markten en nieuwe concurrentiële omgevingen. Bedrijfscultuur en prestatie is daarmee een gids om de bedrijfsresultaten langdurig te verbeteren.

Specificaties

ISBN13:9789071542909
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:200
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

3.7 van de 5
7 stemmen
2
3
1
0
1

Over John Kotter

John P. Kotter is de Konosuke Matsushita Professor in Leiderschap aan de Harvard Business School en oprichter en mededirecteur van Kotter Associates in Cambridge, Massachusetts. Hij is afgestudeerd aan MIT en Harvard en is sinds 1972 verbonden aan de Harvard Business School. In 1980, hij was toen drieëndertig jaar oud, kreeg hij een vaste aanstelling en een volledig professoraat aan het opleidingsinstituut, waarmee hij een van de jongste mensen in de geschiedenis van Harvard werd die een dergelijke eer te beurt viel.

Andere boeken door John Kotter

Inhoudsopgave

Voorwoord

Deel 1 - Inleiding

1. De kracht van de organisatiecultuur

Deel 2 - Het prestatievraagstuk: Welke typen bedrijfsculturen verbeteren de financiële resultaten op lange termijn

2. Sterke culturen
3. Strategisch adequate culturen
4. Adaptieve culturen
5. Hewlett-Packard
6. Culturen die tot slechte resultaten leiden

Deel 3 - Het veranderingsvraagstuk: Hoe kunnen bedrijfsculturen doelbewust zo worden veranderd dat ze tot betere bedrijfsresultaten leiden?

7. De mensen achter de geslaagde veranderingen
8. Leiders in actie
9. ICI
10. Nissan

Deel 4 - Samenvatting en conclusies

11. De rol van het topmanagement

Appendix
Noten
Bibliografie
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Bedrijfscultuur en prestatie