

hoogleraar Leiderschap, Harvard Business School. Bekend van o.a. ‘Onze ijsberg smelt’.
Meer over de auteursBedrijfscultuur en prestatie
Gebonden Nederlands 1995 1e druk 9789071542909Samenvatting
In dit boek komen Kotter en Heskett met een nauwgezette analyse van de mate waarin de cultuur van een onderneming de financiële resultaten in positieve of negatieve manier beïnvloedt. Zij beschrijven hoe de gemeenschappelijke waarden en ongeschreven regels van organisatie de resultaten kunnen verbeteren, of omgekeerd, kunnen leiden tot het falen daarin. Kotter en Heskett leggen de wortels bloot van gezonde en ongezonde bedrijfsculturen en laten zien hoe gemakkelijk laatstgenoemde kunnen ontstaan, vooral bij bedrijven die in het verleden veel succes hebben gekend.
Zij zetten zich af tegen de algemeen aanvaarde gedachte dat sterke bedrijfsculturen voor uitstekende resultaten zorgen. Zij laten daarnaast zien dat, hoewel gemeenschappelijke waarden en geïnstitutionaliseerde werkwijzen goede prestaties kunnen bevorderen, die culturen in sommige gevallen worden gekenmerkt door arrogantie, interne gerichtheid en bureaucratie kenmerken die het vermogen van een organisatie tot aanpassing aan verandering kunnen ondergraven.
Ook laten zij zien dat zelfs 'contextueel of strategisch adequate' culturen - culturen die overeenstemmen met de strategie en context van een bedrijf - geen uitstekende resultaten voor langere perioden zullen opleveren, tenzij ze de overname bevorderen van strategieën en gewoonten die voortdurend inspelen op veranderende markten en nieuwe concurrentiële omgevingen. Bedrijfscultuur en prestatie is daarmee een gids om de bedrijfsresultaten langdurig te verbeteren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Inleiding
1. De kracht van de organisatiecultuur
Deel 2 - Het prestatievraagstuk: Welke typen bedrijfsculturen verbeteren de financiële resultaten op lange termijn
2. Sterke culturen
3. Strategisch adequate culturen
4. Adaptieve culturen
5. Hewlett-Packard
6. Culturen die tot slechte resultaten leiden
Deel 3 - Het veranderingsvraagstuk: Hoe kunnen bedrijfsculturen doelbewust zo worden veranderd dat ze tot betere bedrijfsresultaten leiden?
7. De mensen achter de geslaagde veranderingen
8. Leiders in actie
9. ICI
10. Nissan
Deel 4 - Samenvatting en conclusies
11. De rol van het topmanagement
Appendix
Noten
Bibliografie
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan