Lees verder
senior adviseur, ICSB Marketing en Strategie.
Meer over de auteursEen praktische kijk op marketing- en strategiemodellen
Paperback Nederlands 2016 3e druk 9789058754530Samenvatting
Gestructureerd proces
Wanneer er weer eens op de hei gebrainstormd wordt over een nieuwe marketing- of bedrijfsstrategie, is het fijn als er beproefde modellen beschikbaar zijn, zodat het proces zo gestructureerd mogelijk verloopt en er geen belangrijke zaken over het hoofd worden gezien. Ongetwijfeld heb je in zo'n situatie wel eens een SWOT-analyse gemaakt, of de Value Chain van Porter toegepast. Dan weet je uit eigen ervaring dat het toch nog niet zo eenvoudig is om deze modellen te vertalen naar jouw eigen situatie. En ... is het trouwens niet opmerkelijk dat we nog altijd terugvallen op diezelfde, vaak meer dan twintig jaar oude modellen?
Een unieke mix
Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen brengt hier verandering in. Je krijgt een overzicht van de 22 belangrijkste modellen die je helpen in een kort tijdsbestek tot een betere strategie te komen. Dit overzicht is een unieke mix van klassieke, beproefde modellen en recente, baanbrekende modellen.
De opbouw van het boek loopt parallel aan de stappen van het strategische planningsproces:
Deel 1 - Strategisch startpunt;
Deel 2 - Strategische analyse;
Deel 3 - Strategieontwikkeling;
Deel 4 - Evaluatie en control.
Per model is aangegeven:
- waar in het planningsproces het model in te zetten is;
- wat de kerngedachte van het model is;
- welke stappen je moet doorlopen om het model in je eigen situatie toe te passen;
- wat de beperkingen van het model zijn
Baanbrekende modellen
Deze derde, volledig herziene druk van Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen (inmiddels al meer dan 20.000 exemplaren verkocht) biedt een unieke mix van klassieke, beproefde modellen en meer recente, baanbrekende modellen, zoals:
- de Blue Ocean Strategy;
- het Drielagenbusinessmodel;
- de Net Promoter Score.
Alle modellen zijn zo beschreven dat er direct mee gewerkt kan worden. Het boek staat vol met talloze, actuele praktijkvoorbeelden. Bovendien zijn bij het boek online, interactieve worksheets en checklists van de modellen beschikbaar op www.marketingmodellen.nl.
Voor wie?
Managers die op zoek zijn naar een effectievere invulling van het proces van marketingplanning en strategievorming.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Marleen Bekkers
Over Yousri Mandour
Inhoudsopgave
Deel I: Strategisch startpunt
1. Modellen voor het strategisch startpunt
1.1 Het Ashridge-missiemodel
1.2 Abells Business Definition-model
Deel II: Strategische analyse
2. Externe analyse
2.1 Het Vijfkrachtenmodel van Porter
2.2 De Customer Value Map
3. Interne analyse
3.1 Resource-Based View of the Firm
3.2 De Value Chain van Porter
4. Integratieanalyse
4.1 De SWOT-analyse
Deel III: Klassieke strategieontwikkeling
5. Marktstrategie
5.1 De drie generieke strategieën van Porter
5.2 Het Waardedisciplinemodel van Treacy en Wiersema
5.3 Het groeimodel van Ansoff
5.4 Portfoliostrategieën: BCG- en GE-matrix
Deel IV: Businesstransformatie
6. Businessmodelinnovatie
6.1 Het Business Model Canvas
6.2 Het Klantgestuurde Businessmodel
6.3 Het Businessmodelwiel
6.4 Blue Ocean Strategy
Deel V: Marketingbeleid en implementatie
7. Marketingbeleid en implementatie
7.1 Het SDP-model
7.2 Service Design Thinking
7.3 Het CRM-vaardighedenmodel
7.4 Het SERVQUAL-model
7.5 Het Stage Gate-model
7.6 De Lean Startup-methode
Deel VI: Evaluatie en control
8. Modellen voor evaluatie en control
8.1 OGSM
8.2 De Marketing Balanced Scorecard
8.3 De Net Promoter Score (NPS)
Bronnen
Over ICSB Marketing en Strategie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan