Lees verder
Daniel Goleman is psycholoog. Hij studeerde psychologie aan Harvard University en was hoofdredacteur van Psychology Today.
Meer over de auteursOptimaal
De emotioneel intelligente organisatie
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789047017288Samenvatting
Met zijn baanbrekende bestseller 'Emotionele intelligentie' veranderde Daniel Goleman de manier waarop we denken over intelligentie en succes. Nu, meer dan een kwarteeuw later, kijken hij en hoogleraar psychologie Cary Cherniss in dit nieuwe boek met een frisse blik naar emotionele intelligentie en hoe het zich heeft ontwikkeld. Daarbij bieden ze een belangrijke nieuwe toepassing: emotionele intelligentie kan organisaties helpen om op een constant hoog niveau te functioneren, zonder stress of burn-outs bij de medewerkers.
We kennen allemaal momenten waarop we topprestaties leveren, maar vaak zijn het geïsoleerde piekmomenten. In 'Optimaal' laten Daniel Goleman en Cary Cherniss zien hoe emotionele intelligentie ons kan helpen om elke dag op dat optimale niveau te werken. Ze leggen uit hoe je emotionele intelligentie kunt inzetten aan de hand van belangrijke begrippen zoals zelfbewustzijn, emotionele balans, concentratie en flow.
Daarnaast bieden ze je praktische tools om toe te passen in jouw team of organisatie, om zo een cultuur te creëren waar op continue basis topprestaties geleverd kunnen worden.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Daniel Goleman
Over Cary Cherniss
Inhoudsopgave
Deel 1 – Het pad van de emotionele intelligentie naar optimale prestaties 13
1 Optimale jij 15
2 Emotionele intelligentie onder de streep 26
Deel 2 – Emotionele intelligentie: de details 39
3 Emotionele intelligentie 2.0 41
4 Bewustzijn van jezelf toegepast 50
5 Beheer jezelf 62
6 Van burn-out naar veerkracht 77
7 Empathie 93
8 Beheer je relaties 114
Deel 3 – Emotionele intelligentie in de praktijk 133
9 De vele benamingen voor emotionele intelligentie 135
10 Leidinggeven met emotionele intelligentie 147
11 Emotioneel intelligente teams 168
12 ei-trainingen die werken 189
13 Een ei-cultuur opbouwen 204
Deel 4 – De toekomst van emotionele intelligentie 219
14 De cruciale combinatie 221
15 Innovatie en systemen 238
Dankbetuiging 253
Noten 255
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan