Lees verder
Alwin Sixma is creatief adviseur, spreker en schrijver. Hij studeerde praktische filosofie.
Meer over Alwin SixmaDe motivatieparadox
Ontdek de kracht van motivatie in je organisatie
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789047015826Samenvatting
Gemotiveerde medewerkers zorgen voor meer verbondenheid en betere resultaten. Alwin Sixma laat zien hoe je van motivatie een professionele topprioriteit kunt maken.
Maak van motivatie een professionele topprioriteit
In 'De motivatieparadox' breekt organisatieadviseur Alwin Sixma een lans voor motivatie als kracht en zet hij ons op een verrassende manier aan het denken over wat we nu écht belangrijk vinden in ons werk.
Motivatie is een van de belangrijkste, maar tegelijk een van de meest onbegrepen en verwaarloosde onderwerpen op de werkvloer. We vinden het lastig om erover te praten; het laat zich nu eenmaal niet vangen in targets en tabellen. Toch zijn we het er allemaal over eens dat gedreven mensen de beste resultaten bereiken. Deze tegenstelling – motivatie heel belangrijk vinden maar het in de praktijk verwaarlozen – is wat Alwin Sixma de motivatieparadox noemt.
Motivatie zou volgens hem een professionele topprioriteit moeten zijn waar organisaties actief op sturen. Aan de hand van veel praktische voorbeelden legt hij uit wat motivatie kan betekenen voor jou, je team en je organisatie, en biedt hij een methode waarmee je het leert inzetten. Verplichte kost voor iedere professional die echt ruimte wil geven aan motivatie.
De motivatieparadox helpt je om je diep te verbinden met wie je bent en waar je echt voor staat, en in aandachtige samenwerking vorm te geven aan waardevol resultaat. Alwin brengt humor, inzicht, ervaring en rijke verhalen die je prikkelen om doelen die echt bij je passen serieus te nemen. – Hylke Faber, internationaal leiderschapscoach en auteur van Tem de krokodil
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Alwin Sixma
Inhoudsopgave
Deel 1 – Motivatie onder de loep 27
1. Wat is motivatie en waarom is ze belangrijk? 29
2. Wat motivatie voor je kan doen 43
3. Motivatie in de praktijk: drie problemen 73
4. Motivatiemythen: dieper in de motivatieparadox 95
5. De drie niveaus van motivatie op het werk 117
Deel 2 – Aan de slag met motivatie 135
6. Motivatie bespreekbaar maken 137
7. Aan de slag met persoonlijke motivatie 159
8. Aan de slag met motivatie in je team of organisatie 177
9. Onderhoud: klim regelmatig uit de kano 197
10. Twee voorbeelden 215
Nawoord 247
Bedankjes 249
Noten 251
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan