Lees verder
Prof. dr. ir. R. (Rienk) Goodijk (1956) houdt zich als senior consultant binnen GITP Bestuur en Toezicht bezig met onderzoek en advieswerk op het gebied van (inter-)nationale corporate governance, stakeholder management en medezeggenschap.
Meer over Rienk GoodijkStrategisch partnerschap, wat is wijsheid?
Over bestuur en toezicht in het semi-publieke domein
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789023255680Samenvatting
Er is al veel geschreven over falende bestuurders en toezichthouders, ook in het semipublieke domein. Het wordt tijd om op basis van de lessons learned op zoek te gaan naar een nieuw perspectief op governance. Als reactie op de misstanden is de ontwikkeling van de governance de laatste jaren nogal technisch en procedureel van aard geweest. De regels en het afvinkgedrag leken te domineren. Angst en wantrouwen overheersten.
In 'Strategisch partnerschap: wat is wijsheid?' wordt een nieuw concept van governance gelanceerd, waarin bestuur en intern toezicht zich op een andere manier tot elkaar en andere betrokkenen verhouden. Bij strategisch partnerschap staat niet de procedurele omgang maar het inhoudelijk debat centraal.
Rienk Goodijk laat aan de hand van zijn onderzoek naar betere practices en vele praktijkervaringen zien dat een dergelijke verhouding tussen bestuur en toezicht, aan de ‘voorkant’ en in betrokkenheid met stakeholders, veel kan opleveren.
Niet het afvinken maar de aanspreekbaarheid leidt tot substantiële verbeteringen. Rolvastheid verandert in rolbewustzijn. Dat vraagt wijsheid ...
Met een korte introductie van Jaap Winter:“dit boek geeft waardevolle handreikingen en inzichten om als bestuurders en toezichthouders te oefenen in wederzijds leren”.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Rienk Goodijk
Inhoudsopgave
Introductie door Jaap Winter
1 Inleiding: een nieuw perspectief op governance?
1.1 Weer op zoek naar vertrouwen
1.2 Het belang van strategisch partnerschap
1.3 Toegevoegde waarde leveren
Deel 1: Ontwikkelingen en leerpunten tot nu toe
2. Allereerst de ervaringen in de private sector
2.1 Toenemend aandeelhoudersactivisme
2.2 Gaandeweg meer tegengeluiden
2.3 Rol van onafhankelijke toezichthouders
2.4 Herwaardering van Rijnlandse principes?
3. De ontwikkeling van governance in de (semi)publieke sector
3.1 Ontwikkelingen en discussies
3.2 Veranderende rol van intern toezicht
3.3 Wat hebben we inmiddels geleerd?
3.4 Belangrijke leerpunten
3.5 Serieuze vragen, herbezinning nodig
4. Op zoek naar vernieuwingen in de governance
4.1 Transitieperiode: fase van (her)bezinning
4.2 Bepalende factoren: wat doet er precies toe?
4.3 Leren van de betere practices
Deel 2: Mogelijkheden tot vernieuwing
5. Het belang van visie en inhoudelijk debat
5.1 Visie, rolverdeling en onderlinge omgang
5.2 Een toezichtvisie en beoordelingskader
5.3 Strategisch debat tussen bestuur en intern toezicht
5.4 Gestalte geven aan verantwoordelijkheid
6. Tot nieuwe vormen van verbinding komen
6.1 Weer aansluiten bij de bedoeling van de organisatie
6.2 Waardecreatie via dialoog met stakeholders
6.3 Corporate en internal governance
6.4 Op zoek naar nieuwe verbindingen
7. Daadwerkelijk invulling geven aan de verantwoording
7.1 Eigenaarschap en belangen
7.2 Vormen van verantwoording
7.3 Structuuroplossing of procesbenadering?
7.4 Aanspreekbaar zijn en moreel leiderschap tonen
Deel 3: Strategisch partnerschap
8. Strategisch partnerschap tussen bestuur en intern toezicht
8.1 Een nieuw concept van governance
8.2 Via inclusief strategisch partnerschap naar innovaties
8.3 Wat is wijsheid?
9. Worden bestuur en intern toezicht daarmee overvraagd?
Literatuur
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan