Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Shared Service Centers II (Nederlandstalig)

Van kostenbesparing naar waardecreatie

Paperback Nederlands 2010 2e druk 9789023246633
1
Voormalig Nr. 1Totaal 3 dagen
EvergreenTotaal 402 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Ondernemingen en (overheids)instellingen streven voortdurend naar hogere efficiency en hogere kwaliteit. Een nieuw organisatieconcept dat hiervoor wordt toegepast is het shared service center (ssc), waarvan er in Nederland inmiddels al meer dan honderd operationeel zijn. Het opzetten van resultaatverantwoordelijke ssc's stelt organisaties in staat de nadelen van de business unit-structuur op te heffen zonder de voordelen daarvan kwijt te raken. Dankzij ssc's kunnen te hoge kosten van gedecentraliseerd ondernemerschap worden teruggebracht en kan de outsourcing beter worden beheerst. Bovendien bieden ssc's mogelijkheden tot het realiseren van synergie en het delen van kennis en verhogen ze de professionaliteit en de kwaliteit van ondersteunende processen.

De kritische succesfactor voor shared service centers is een goede inpassing in de interne bestuurlijke verhoudingen van de onderneming. Aan de invoering en de noodzakelijke veranderingsprocessen wordt in dit boek dan ook veel aandacht besteed. De praktijk komt aan bod in een dertigtal cases, waarvan er acht uitvoerig worden beschreven. Aan de hand hiervan behandelt de auteur de verschillende typen ssc's en hun toepassing. De economisch-theoretische achtergronden van ssc's en hun plaats in de ontwikkeling van organisaties passeren eveneens de revue. Nieuw in deze 4e, gewijzigde druk zijn een case over een HRM-ssc bij een Nederlandse onderneming en een beschouwing over de rol die HR-ssc's spelen in de arbeidsverhoudingen in de informational society. Dit alles maakt Shared Service Centers een standaardwerk voor voorzitters en leden van Raden van Bestuur, directeuren en managers, maar ook voor iedereen die geïnteresseerd is in bedrijfskunde, organisatiekunde en accountancy.

Specificaties

ISBN13:9789023246633
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:324
Druk:2
Verschijningsdatum:30-6-2010
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Delen, delen, delen
Pierre de Winter | 17 november 2010
In 2003 publiceerde Hans Strikwerda het boek ‘Shared Service Centers’, dat sindsdien geldt als het standaardwerk op het gebied van, jawel, shared service centers; interne dienstenverschaffende eenheden binnen organisaties, die voor meerdere business units/divisies/afdelingen duidelijk afgebakende werkzaamheden verrichten. Nu is de herziene editie uit, onder de titel Shared Service Centers II.
Lees verder
recensie
Shared Service Centers (Nederlandstalig)
Paul Breman en Claire Nutters | 26 april 2004
Bent u geïnteresseerd in kostenbesparing en kwaliteitsverbetering van ondersteunende en administratieve processen door de invoering van een shared service center bij uw organisatie? Dan heeft u met het boek 'Shared Service Centers' van Hans Strikwerda een uitstekend boek in handen! Het boek geeft een volledig overzicht van alle ins en outs van de organisatie, besturing en exploitatie van shared service centers (ssc). Enige kennis van de bedrijfseconomische principes is wel een voorwaarde om het boek volledig op zijn waarde te kunnen schatten.
Lees verder

Lezersrecensies

3.8 van de 5
28 stemmen
7
12
6
3
0

Interviews en artikelen (2)

interview
Hans Strikwerda: ‘Macht moet worden opengebroken’
Ronald Buitenhuis 28 december 2010 Shared service centers zijn een blijvertje en geen voorbijgaande hype, voorspelt managementconsultant Hans Strikwerda in zijn Shared service centers II. En niet louter als cost center, maar steeds vaker met een erkende bijdrage aan de concurrentiepositie. Het ssc is niet langer een appendix van de unitorganisatie, maar een essentieel element in de multidimensionale organisatie. Positiegebonden macht in de organisatie gaat daarmee plaatsmaken voor macht gebaseerd op creativiteit en samenwerking.
interview
Wie bepaalt de strategie?
Pierre Spaninks 1 november 2009 Wie bepaalt de koers van de onderneming vandaag de dag? Is de positie van de bollebozen van strategie overgenomen door de jongens en meisjes van marketing? Zijn het tegenwoordig de mensen van finance die de touwtjes in handen hebben? Of dansen die ook alleen maar naar de pijpen van de grote investeerders? ‘Management & Literatuur peilde de mening van drie deskundigen: Rudy Moenaert, Hans Strikwerda, en Fred Wiersema.

Over Hans Strikwerda

Prof. Dr. J. Strikwerda (1952) is senior management consultant (partner) bij Nolan, Norton & Co., hoogleraar Organisatieleer en Organisatieverandering aan de Universiteit van Amsterdam en director van het Nolan Norton Institute. Strikwerda is deskundige op het gebied strategische ontwikkelingen, nieuwe organisatievormen, het ontwerpen van organisaties en ondernemingsbestuur, met name de internal governance. In het bijzonder houdt hij zich bezig met de dynamiek in strategie, organisatievormen en het besturen van ondernemingen en instellingen als gevolg van technologische en institutionele ontwikkelingen in de samenleving.

Andere boeken door Hans Strikwerda

Inhoudsopgave

1 Wat is een shared service center en wat is het belang ervan?
1.1 Inleiding
1.2 Voorbeelden
1.3 Voor welke problemen vormen shared service centers een oplossing?
1.4 Wat is er bijzonder en anders aan de invoering van een shared service center?
1.5 Specifieke managementaspecten van shared service centers

2 Case-beschrijvingen
2.1 Inleiding
2.2 E-bridge, het administratieve shared service center van Randstad
2.3 DHL, Counting House Maastricht
2.4 Ministerie van Defensie, Defensie Interservice Commando
2.5 SFB, Werkgeversdiensten
2.6 ING, Service Center Hypotheken
2.7 DSM Purchasing
2.8 Accenture HR Services: From recruitment until retirement
2.9 Philips European Accounting Services

3 Theoretische achtergronden
3.1 Inleiding
3.2 Afbrokkelende voorwaarden voor de business unit organisatie
3.3 Afnemende marges en dalende coördinatiekosten
3.4 Informatietechnologie
3.5 Beschrijfbaarheid van processen
3.6 Samenvattend: Het technologisch-economisch krachtenveld voor shared service centers

4 Shared service centers: aard en typen
4.1 Inleiding
4.2 Het karakter van een shared service center als organisatorische eenheid

4.3 De rechtsvorm van een shared service center
4.4 Het domein van een shared service center
4.5 De plaats van een shared service center in de interne organisatie van de onderneming
4.6 Wanneer voor welk model te kiezen?
4.7 Consequenties voor de units waarvan activiteiten worden overgeheveld naar een shared service center
4.8 Wanneer wel of niet een shared service center?
4.9 Juridische en fiscale aspecten van shared service centers

5 De externe organisatie van een shared service center
5.1 Probleemstelling
5.2 Overzicht van aspecten
5.3 Wie stuurt de manager van een een shared service center aan?
5.4 De bevoegdheden van de ssc-manager
5.5 Consequenties voor de bevoegdheden van de managers van afdelingen die diensten afnemen van shared service center
5.6 Hoe worden de kosten van de prestaties van een shared service center verrekend?
5.7 Hoe wordt de relatie georganiseerd tussen een shared service center en de andere units?
5.8 Het shared service center in de planning & control cyclus
5.9 Hoe worden conflicten met betrekking tot het shared service center opgelost?
5.10 Wat impliceert de introductie van een shared service center voor het bestuursproces van de onderneming?
5.11 Beoordeling van het functioneren van de onderneming als geheel

6 De interne organisatie van een shared service center


6.1 Inleiding
6.2 Het operationele model
6.3 De processen binnen een shared service center
6.4 Directe relaties met afnemers van business units
6.5 De leiding van het shared service center
6.6 Bemensing, arbeidsverhoudingen, arbeidsvoorwaarden
6.7 De competenties
6.8 De cultuur
6.9 De fysieke organisatie

7 Het invoeringsproces
7.1 Overzicht van het proces voor invoering van een shared service center
7.2 Het initiatief, de besluitvorming en de invoering van een shared service center
7.3 Triggering events
7.4 Het ssc-rijp maken van de organisatie
7.5 Communicatie
7.6 De beslissingscalculatie, besluitvorming
7.7 Adviesaanvraag aan de OR
7.8 Weerstand tegen invoering van een shared service center
7.9 Het implementatieproces

8 Een blik op de toekomst
8.1 Inleiding.
8.2 Nieuwe vormen van schaarste in de economie
8.3 Nieuwe patronen van specialisatie en waardecreatie
8.4 Het marktmechanisme: efficiency en onzekerheid
8.5 De factor mens

Summary

Bijlage A: Overzicht van Nederlandse bedrijven met één of meerdere ssc's
Bijlage B: Lijst van activiteiten, die in een ssc worden uitgevoerd
Bijlage C: Transfer pricing voor ssc's
Bijlage D: Enkele juridische aspecten van een ssc
Bijlage E: Fiscale aspecten van ssc's

Lijst van geïnterviewde personen
Literatuur
Register
Stichting Management Studies

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Shared Service Centers II (Nederlandstalig)