Lees verder
Prof. Dr. J. Strikwerda (1952) is senior management consultant (partner) bij Nolan, Norton & Co.
Meer over Hans StrikwerdaShared Service Centers II (Nederlandstalig)
Van kostenbesparing naar waardecreatie
Paperback Nederlands 2010 2e druk 9789023246633Samenvatting
Ondernemingen en (overheids)instellingen streven voortdurend naar hogere efficiency en hogere kwaliteit. Een nieuw organisatieconcept dat hiervoor wordt toegepast is het shared service center (ssc), waarvan er in Nederland inmiddels al meer dan honderd operationeel zijn. Het opzetten van resultaatverantwoordelijke ssc's stelt organisaties in staat de nadelen van de business unit-structuur op te heffen zonder de voordelen daarvan kwijt te raken. Dankzij ssc's kunnen te hoge kosten van gedecentraliseerd ondernemerschap worden teruggebracht en kan de outsourcing beter worden beheerst. Bovendien bieden ssc's mogelijkheden tot het realiseren van synergie en het delen van kennis en verhogen ze de professionaliteit en de kwaliteit van ondersteunende processen.
De kritische succesfactor voor shared service centers is een goede inpassing in de interne bestuurlijke verhoudingen van de onderneming. Aan de invoering en de noodzakelijke veranderingsprocessen wordt in dit boek dan ook veel aandacht besteed. De praktijk komt aan bod in een dertigtal cases, waarvan er acht uitvoerig worden beschreven. Aan de hand hiervan behandelt de auteur de verschillende typen ssc's en hun toepassing. De economisch-theoretische achtergronden van ssc's en hun plaats in de ontwikkeling van organisaties passeren eveneens de revue. Nieuw in deze 4e, gewijzigde druk zijn een case over een HRM-ssc bij een Nederlandse onderneming en een beschouwing over de rol die HR-ssc's spelen in de arbeidsverhoudingen in de informational society. Dit alles maakt Shared Service Centers een standaardwerk voor voorzitters en leden van Raden van Bestuur, directeuren en managers, maar ook voor iedereen die geïnteresseerd is in bedrijfskunde, organisatiekunde en accountancy.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Hans Strikwerda
Inhoudsopgave
1.1 Inleiding
1.2 Voorbeelden
1.3 Voor welke problemen vormen shared service centers een oplossing?
1.4 Wat is er bijzonder en anders aan de invoering van een shared service center?
1.5 Specifieke managementaspecten van shared service centers
2 Case-beschrijvingen
2.1 Inleiding
2.2 E-bridge, het administratieve shared service center van Randstad
2.3 DHL, Counting House Maastricht
2.4 Ministerie van Defensie, Defensie Interservice Commando
2.5 SFB, Werkgeversdiensten
2.6 ING, Service Center Hypotheken
2.7 DSM Purchasing
2.8 Accenture HR Services: From recruitment until retirement
2.9 Philips European Accounting Services
3 Theoretische achtergronden
3.1 Inleiding
3.2 Afbrokkelende voorwaarden voor de business unit organisatie
3.3 Afnemende marges en dalende coördinatiekosten
3.4 Informatietechnologie
3.5 Beschrijfbaarheid van processen
3.6 Samenvattend: Het technologisch-economisch krachtenveld voor shared service centers
4 Shared service centers: aard en typen
4.1 Inleiding
4.2 Het karakter van een shared service center als organisatorische eenheid
4.3 De rechtsvorm van een shared service center
4.4 Het domein van een shared service center
4.5 De plaats van een shared service center in de interne organisatie van de onderneming
4.6 Wanneer voor welk model te kiezen?
4.7 Consequenties voor de units waarvan activiteiten worden overgeheveld naar een shared service center
4.8 Wanneer wel of niet een shared service center?
4.9 Juridische en fiscale aspecten van shared service centers
5 De externe organisatie van een shared service center
5.1 Probleemstelling
5.2 Overzicht van aspecten
5.3 Wie stuurt de manager van een een shared service center aan?
5.4 De bevoegdheden van de ssc-manager
5.5 Consequenties voor de bevoegdheden van de managers van afdelingen die diensten afnemen van shared service center
5.6 Hoe worden de kosten van de prestaties van een shared service center verrekend?
5.7 Hoe wordt de relatie georganiseerd tussen een shared service center en de andere units?
5.8 Het shared service center in de planning & control cyclus
5.9 Hoe worden conflicten met betrekking tot het shared service center opgelost?
5.10 Wat impliceert de introductie van een shared service center voor het bestuursproces van de onderneming?
5.11 Beoordeling van het functioneren van de onderneming als geheel
6 De interne organisatie van een shared service center
6.1 Inleiding
6.2 Het operationele model
6.3 De processen binnen een shared service center
6.4 Directe relaties met afnemers van business units
6.5 De leiding van het shared service center
6.6 Bemensing, arbeidsverhoudingen, arbeidsvoorwaarden
6.7 De competenties
6.8 De cultuur
6.9 De fysieke organisatie
7 Het invoeringsproces
7.1 Overzicht van het proces voor invoering van een shared service center
7.2 Het initiatief, de besluitvorming en de invoering van een shared service center
7.3 Triggering events
7.4 Het ssc-rijp maken van de organisatie
7.5 Communicatie
7.6 De beslissingscalculatie, besluitvorming
7.7 Adviesaanvraag aan de OR
7.8 Weerstand tegen invoering van een shared service center
7.9 Het implementatieproces
8 Een blik op de toekomst
8.1 Inleiding.
8.2 Nieuwe vormen van schaarste in de economie
8.3 Nieuwe patronen van specialisatie en waardecreatie
8.4 Het marktmechanisme: efficiency en onzekerheid
8.5 De factor mens
Summary
Bijlage A: Overzicht van Nederlandse bedrijven met één of meerdere ssc's
Bijlage B: Lijst van activiteiten, die in een ssc worden uitgevoerd
Bijlage C: Transfer pricing voor ssc's
Bijlage D: Enkele juridische aspecten van een ssc
Bijlage E: Fiscale aspecten van ssc's
Lijst van geïnterviewde personen
Literatuur
Register
Stichting Management Studies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan