Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Good business - 'Informatief en praktisch'

Het aantal boeken over ‘goed zakendoen’ is de afgelopen jaren flink gestegen, tot en met titels op de shortlists van de Managementboek van het Jaar-verkiezing aan toe. Dat is terecht, zakendoen is sterk aan het veranderen. Dat lees je in kranten, vakmedia en je hoort er overal om je heen.

Daniëlle de Jonge | 11 maart 2019 | 3-4 minuten leestijd

Good business is een waardevolle aanvulling op de boeken over vergelijkbare thema’s die in mijn boekenkast prijken. Niet alleen omdat het een compleet pallet beschrijft van hoe dat ‘goed doen’ er in de praktijk uitziet. Ook omdat het door de korte hoofdstukken, lekkere schrijfstijl en heldere onderwerpen een boek is wat je er snel nog eens bijpakt om een bepaald topic te herlezen. Markward van der Mieden heeft hier dus duidelijk met Good business een Good Book geschreven.

Het zakendoen is de laatste jaren niet alleen sterk veranderd, de veranderingen zetten zich door. In rap tempo ook nog eens. Zowel de manier waarop we met klanten omgaan als wat die klanten van ons verwachten. Een steeds sterker geluid stijgt wat dat betreft op over maatschappelijke impact. Goed doen, voor anderen in de maatschappij die wel wat hulp kunnen gebruiken. Of voor het milieu als het gaat om ecologische impact. Meer en meer bedrijven zien het gat in de maatschappij – de moderne variant van het gat in de markt. Sociale ondernemingen schieten als paddenstoelen uit de grond en laten zien dat er behoefte is aan een ander aanbod. Aan een nieuwe manier van business doen. Dus kiezen ook steeds meer bestaande bedrijven ervoor om impact te maken. En dan is dit een heel handig boek, want alle benodigde info staat er in. Het gamechangersmodel om te zien wat voor type veranderaar jouw bedrijf is. En ook de vier V’s die een mogelijke blokkade kunnen vormen om vooruit te komen. Of wat te denken van het merkkompas om aan de slag te gaan met de purpose die bij het bedrijf en de klanten past.

Heb je het gat in de maatschappij eenmaal voor ogen dan is het zaak om er iets mee te doen. Dat spreekt voor zich. Het overgrote deel van dit boek gaat je daarbij helpen. Dankzij de groeipropeller. De vier onderdelen – Positionering, People, Process en Product – komen elk in een uitgebreid deel aan bod.  Zo lees je wat er allemaal bij komt kijken om van een goed idee ook daadwerkelijk goede business te maken. In de manier waarop je onderscheidend kunt zijn. En hoe je de talenten van mensen binnen een bedrijf optimaal benut. Want ook zij zoeken een rol van betekenis en willen eigenaarschap in de impact die gemaakt wordt. Sterker nog: het hedendaagse selectieproces heeft bij een groeiend aantal organisaties purpose van bedrijf en medewerker als onderdeel. Plus er is aandacht voor klanten en dan ook de niet-klanten. Want staan voor goede keuzes betekent soms ook dat je klanten niet meer kunt helpen en juist andere klanten aantrekt die veel beter passen bij wat je doet. Naast informatieve zaken krijg je daarnaast een aantal heel praktische tools. Zoals je merkverhaal of strategische plan op 1 A4. Na het lezen van Good Business heb je daadwerkelijk de kracht in handen om het te gaan doen. En mocht er twijfel zijn binnen de organisatie over de noodzaak? Blader dan nog eens terug naar het hoofdstuk waarvan de titel alleen al genoeg zegt: impactmerken zijn de nieuwe A-merken.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden