Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Good business - Hoe je het goed kunt doen door goed te doen

Merken zoals Tony’s Chocolonely, TOMS en Tesla zijn allang geen niche-merken meer. Deze nieuwe A-merken groeien goed, door goed te doen. Consumenten willen verschil maken. En bedrijven die ons daarbij helpen worden het waardevolst. Goed doen is niet alleen het juiste om te doen, maar ook een goede business.

Markward van der Mieden | 29 oktober 2018 | 3-4 minuten leestijd

De behoefte van klanten verandert

De groei en het succes van bedrijven wordt steeds meer bepaald door de mate waarin zij een positieve impact hebben in het leven van klanten, medewerkers en de maatschappij. Merken zoals Tony’s Chocolonely, Patagonia en Triodos Bank vormen een voorhoede van bedrijven die aansluiten op de wens van mensen om een gezond, gelukkig en betekenisvol leven te leiden. Inmiddels is Tony’s Chocolonely het grootste cacaomerk in Nederland. Groeit Patagonia harder dan concurrent The North Face en blijft de winst van Triodos Bank groeien.

Goed geld verdienen

Wereldverbetering is allang geen vies woord meer of enkel iets van geitenwollensokken of goede doelen. Maatschappelijke vooruitgang realiseren en daar ‘goed geld’ mee verdienen wordt geaccepteerd. Zo verdubbelt duurzame tamponbusiness Yoni elk jaar de omzet, groeit De Vegetarische Slager als kool en haalde Fairphone dit jaar 2,5 miljoen euro op via crowdfunding voor hun eerlijke smartphones. Met tampons, vleesvervangers en een telefoon weten deze merken een groot verschil te maken en mensen te inspireren. En merken die mensen inspireren creëren aantrekkingskracht, vertrouwen en groei. Want als je mensen helpt een gezonder en gelukkiger leven te leiden, blijken mensen daar met alle liefde meer voor te willen betalen.

Het gat in de maatschappij

Wat deze merken heel goed doen is dat ze niet krampachtig op zoek zijn gegaan naar het gat in de markt, maar dat zij een gat in de maatschappij hebben gevonden. Ze lossen niet alleen een klantprobleem op, maar ook een maatschappelijk probleem. Maar alleen positieve impact maken houdt geen enkel bedrijf vol. Bedrijven moeten ook winst maken om te blijven bestaan. Winst is nodig om blijvend een positieve impact te hebben. Impact en winst maken gaan hand in hand.

Wat merken zoals Tony’s Chocolonely dan ook heel goed doen is dat zij inzetten op groei. Want om de cacaoketen werkelijk slaafvrij te maken heb je een bepaalde omvang nodig. En om die omvang te realiseren moet je een aantrekkelijk merk worden voor je klanten. Maar hoe word je nu aantrekkelijk en onderscheidend in een overvolle markt? Hoe zorg je ervoor dat klanten echt voor je kiezen om datgene waar jullie voor staan en gaan? In plaats van om de prijs.

Groeien als sterk merk

Wat sterke en aantrekkelijke merken met elkaar gemeen hebben is dat zij een heel heldere verwachting scheppen en die consistent waar maken in alles wat ze doen. Een goed voorbeeld hiervan is het succesvolle Coolblue. De belofte van Coolblue ‘Alles voor een glimlach’ maken ze waar in alle facetten van de organisatie. Van het zware tilwerk van je nieuwe wasmachine naar drie hoog tot het geestige keuzemenu als je belt met de klantenservice. Zelfs de Algemene Voorwaarden van Coolblue zijn leuk om te lezen. Scherp gekozen merkwaarden kunnen vervolgens richting geven aan medewerkers om de merk-belofte ook echt waar te maken. Zo maakt Tony’s Chocolonely hun belofte ‘crazy about chocolate, serious about people’ consequent waar met hun merkwaarden ‘kritisch’, ‘eigenzinnig’, ‘ondernemend’ en ‘word je blij van’. Ze gebruiken hun merk als kompas. De merkwaarden geven richting aan hun keuzes, communicatie en gedrag. Zo word je niet alleen blij van hun kleurrijke chocoladewikkels en vernieuwende smaken, maar word je ook aan het denken gezet door hun ongelijk verdeelde stukjes chocola die staan voor de oneerlijkheid in chocoladeketen (kritisch).

De bedrijven die het goed doen door goed te doen zijn de ondernemingen die de komende tientallen jaren floreren. Wil je ook bouwen aan een sterk en impactvol merk?

Markward van der Mieden helpt als ondernemer en spreker bedrijven om goed te groeien voor meer positieve impact én winst. Markward was eerder algemeen directeur bij Zorgeloosch, één van de snelstgroeiende bedrijven van Nederland (FD Gazellen top 100). Als partner bij strategisch marketingadviesbureau Business Openers zet hij (inter)nationale merken op de kaart. Hij is de auteur van Good Business.

Over Markward van der Mieden

Markward van der Mieden is oprichter van PIT Agency, een bureau dat organisaties helpt groeien d.m.v. employer branding en recruitment marketing. Eerder was hij algemeen directeur bij Zorgeloosch, één van de snelstgroeiende bedrijven van Nederland (FD Gazellen top 100). Markward is tevens spreker en auteur van het boek Good Business, waarin hij een blauwdruk geeft voor het bouwen van een sterk en betekenisvol merk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden