De titel van het boek is veel breder dan het boek zelf. 'Help, ik heb een opdrachtgever' is een handleiding voor projectmanagers hoe zij verstandig met hun opdrachtgever om kunnen gaan. Het boek borduurt voort op de workshop die auteur Nicoline Mulder onder dezelfde titel geeft. Centraal in zowel de workshop als het boek staan de communicatie tussen opdrachtgever en projectmanager. Het boek is vooral gericht op de projectmanager en leert deze op een goede manier om te gaan met de opdrachtgever, te kijken naar de echte vraag achter de vraag en ervoor te zorgen dat de opdrachtgever de juiste middelen voor het project ter beschikking stelt. In een kernachtig slothoofdstuk van Hanneke Visser wordt de relatie nog beschreven vanuit de optiek van de opdrachtgever. Voor de geoefende projectmanager bevat het boek weinig nieuws. Het geeft vooral een handig overzicht van bestaande methoden en technieken die de projectmanager ter beschikking staan om zijn werk goed te doen. Leuk zijn de typologieën van de verschillende soorten opdrachtgevers die er zijn, van dromers tot groepsdieren. Minder leuk is het grote aantal open deuren in het boek. Zoals de aanbeveling dat het belangrijk is om je in te leven in je opdrachtgever en dat luisteren daarvoor een hoofdingrediënt is. Als je dat leest, verzucht je nogal eens: help! De relatie tussen opdrachtgever en projectmanager is één van de vele relaties die er bestaan in de complexe wereld van een project. Denk aan de relatie tussen de projectmanager en zijn medewerkers, aan de relatie tussen de projectmanager en de andere onderdelen van de staande organisatie, aan de relatie tussen de projectmanager en de toekomstige gebruikers van haar 'product'. Allemaal relaties waarin communicatie een grote rol speelt. Dat goede communicatie een essentiële vaardigheid is voor een goed projectmanager staat dus buiten kijf. Dat Nicoline Mulder daar dan ook een grote nadruk op legt, is volkomen terecht. Die vaardigheid wordt nog belangrijker omdat de projectmanager deze in al die verschillende relaties vaak ook verschillend moet toepassen. Het is jammer dat dit aspect in het boek niet aan de orde komt. Ook de verschillen tussen een interne projectmanager en een externe projectmanager blijven buiten beschouwing. Het boek is leesbaar en vlot geschreven. Het bevat ook veel dingen die voor zowel de doorgewinterde opdrachtgever als de ervaren projectmanager zeker herkenbaar zijn. De nadruk die in het boek wordt gelegd op de noodzaak van vertrouwen in de relatie tussen opdrachtgever en projectmanager is mij uit het hart gegrepen. Toch heeft het boek mij niet in een hoerastemming kunnen brengen.
Over Ton Horrevorts
Ton Horrevorts (1950-2011) was onder andere directeur van HMSmanagement, partner voor de overheid in transformatieprocessen. Hij was jarenlang als adviseur betrokken bij veranderings- en vernieuwingsprocessen in de publieke sector en geïntrigeerd door het vertrouwensprobleem van de overheid.