Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Mijn Binnenste Buiten

Peter de Roode | 22 juli 2019

strong>Na Je binnenste buiten’ dat een theoretische aanpak heeft, komen Manon Ruijters en haar mede-auteurs in Mijn binnenste buiten met een meer praktische insteek.

Mijn binnenste buiten zal veel professionals aanspreken. Het is zeer toegankelijk, en bevat veel voorbeelden. En gelukkig hoef je het vorige boek niet gelezen te hebben. Bovendien is het onderwerp voor vrijwel iedereen relevant: de auteurs proberen een antwoord te geven op de vraag wat jou je eigen kleur geeft in je werk.

Het hoofdthema van dit boek is ‘professionele identiteit’. Over de mens in het algemeen met diens karaktertrekken en persoonlijkheidseigenschappen weten we best veel, maar we weten veel minder van de mens als professional. Dit boek probeert dat braakliggende terrein verder te verkennen en te ontginnen.

De rechterpagina’s in het boek bevatten informatie, de linkerpagina’s zijn voorzien van vragen en foto’s. Dit maakt het wat mij betreft goed verteerbaar.

Het belang van het onderwerp ‘professionele identiteit’ is gelegen in het feit dat mensen die een goed beeld van zichzelf hebben, veel minder speelbal van anderen zijn. Ze hebben ook veel minder last van stress en depressies. Voorwaar geen verkeerde uitkomsten. Dat roept de vraag op: Hoe doe je dat dan: inzicht verkrijgen in je eigen professionaliteit? De vele vragen in dit boek helpen de lezer die vraag te beantwoorden. Toch biedt Mijn binnenste buiten geen stappenplan en is het niet het zoveelste how to-book.

Een interessant aspect van identiteit is je ‘persoonlijke zelf’ dat los staat van je professie. De auteurs beroepen zich hier op de psycholoog William James, die stelt dat er het persoonlijke zelf bestaat uit drie onderdelen: het materiele zelf, het sociale zelf en het spirituele zelf. Wanneer we dan inzoomen op het ‘materiele zelf’, dan lezen we dat dit concept gaat over begrippen als betrokkenheid, verantwoordelijkheid en eigenaarschap. Begrippen waar menige organisatie mee bezig is. Maar zouden die organisaties de link hebben gelegd naar professionele identiteit? En zo ja, wat kunnen ze dan met dat inzicht?

Volgens Ruijters c.s. gaat eigenaarschap om alles waar je ‘mijn’ voor kunt zetten en waar je voor wilt zorgen. Onze kleding, ons uiterlijk, de manier waarop we ons presenteren spelen daarbij allemaal een rol. We kennen allemaal mensen die goed in hun vak zijn, maar slordig zijn qua kleding of voorkomen. De auteurs schrijven daarover: ‘Over het algemeen vinden we ‘slecht’ geklede mensen minder competent’. Des te interessanter om eens met collega’s in gesprek te gaan over je uiterlijk. Ongemakkelijk? Zeker! Maar dat is onvoldoende reden om een dergelijk gesprek uit de weg te gaan. Want over gesproken wordt er toch, alleen dan niet waar jij bij bent. In Mijn binnenste buiten staan  suggesties hoe je dat aanpakt.

Zo begin je als professional laagje voor laagje zicht te krijgen op aspecten die van invloed zijn op je professionele identiteit. Vragen als: ‘Met wie ga je om?’ En: ‘Wat zet jou in beweging?’, zijn daarbij ondersteunen. En die vragen gaan verder dan alleen kennis over je vakgebied. Natuurlijk speelt inhoud een grote rol, maar zelfkennis en kennis van de context maken ook deel uit van het ‘professionele zelf’.

Aangenaam verrast was ik door de concretisering van het model van Erikson. Dat model was weliswaar reeds behandeld in Je binnenste buiten, maar meer dan een abstract model was het niet voor mij. Nu worden er op de linkerbladzijden verdiepende vragen gesteld die het model meer concreet maken.

Mijn binnenste buiten is kortom een toegankelijk boek dat praktische toepassingen mogelijk maakt.

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Manon Ruijters, Gerritjan van Luin, Freerk Wortelboer
Mijn Binnenste Buiten

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden