Om volstrekt onduidelijke redenen ben ik verslaafd aan dingen die leuk, maar ook weer niet enorm belangrijk zijn. Hoewel, zo onlogisch is het ook weer niet. Het komt allemaal door slimme dames en heren die handig weten in te spelen op mijn nucleus accumbens. Pardon?! Dat gebied dat zich ook in mijn en uw hersenen bevindt en waardoor we veelvuldig gebruik maken van allerhande apps, websites, games en meer. Op een manier waarop het door ons als gewoon wordt ervaren. Nir Eyal legt in ‘Hooked’ haarfijn uit hoe dergelijke ‘gewoontevormende producten’ worden ontwikkeld. Een must read voor bedrijven die technologische producten ontwikkelen die het dagelijks gedrag van mensen positief moeten veranderen. De auteur introduceert het Hook-model om u te laten zien wat maakt dat producten een bepaalde verslaving hebben. Het uiteindelijke doel is dat mensen ze dagelijks – en graag meerdere malen per dag – gebruiken. Vooral technologische producten zijn hier uitermate geschikt voor. Denk maar aan social media, game-apps en andere mobiele toepassingen die velen frequent gebruiken. Om zo’n product te ontwikkelen doorloopt u als bedenker het model dat bestaat uit vier elementen. De trigger, interne en externe redenen waarom men een product wil gebruiken. De actie, hoe eenvoudiger de vereiste handeling hoe groter de kans op een gedragsgewoonte. De variabele beloning die de gebruiker krijgt. En tot slot de investering om een nieuwe beloning voor het gebruik te krijgen. Al lezend ontdekt u niet alleen hoe ook u een gewoonte bij gebruikers kunt realiseren. U wordt ook steeds geconfronteerd met uw eigen gewoontes waarvan u vaak geen weet had dat het door productontwikkelaars is uitgedacht. Om de sceptici onder u gerust te stellen: er is een hoofdstuk ingericht over de Manipulatiematrix en de ethiek rondom het manipuleren van mensen. Alleen met de juiste intenties is het mogelijk om een geweldig goed product te maken, gelukkig maar. Eyal speelt slim in op de technieken die hij uiteenzet. Onder meer door aan het eind van elk hoofdstuk twee samenvattingen op te nemen. Een gaat over ‘Doe dit nu’ om u te helpen met het denkproces. De andere gaat over ‘Onthouden en delen’, waarmee hij u uitlokt om interessante content over het boek online te delen. Grote kans dat het lukt als u toch al ‘verslaafd’ bent aan Twitter. Na het lezen van dit boek heeft u de kennis in huis om een prototype van uw gewoontevormende product te maken. Test het uit, scherp het aan en wie weet is de nieuwste online tool wel van u afkomstig.
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.