Eyal heeft vervolgens zeven jaar gewerkt aan de opvolger waarin hij de methoden uiteenzet om weer grip te krijgen op de afleidingen die smartphones en sociale media op ons hebben: Indistractable. Niet af te leiden, daar gaat het om. Het is al veel beschreven en geprobeerd, het loskomen van de smartphone. In de vorm van een digitale detox bijvoorbeeld. Eyal onderkent die pogingen maar geeft ook aan waarom dit kansloos is. Hij baseert zijn methode(model) op vier stappen:
1. Onderken interne triggers
2. Maak tijd voor prioriteiten
3. Dring externe triggers terug
4. Voorkom afleiding met een verdrag
De combinatie van deze vier stappen zorgt voor een gegarandeerde staat van niet afgeleid kunnen worden. Waar komt de aanleiding vandaan om afgeleid te worden? Hoe organiseer ik mijn prioriteiten? Hoe haal ik afleidingen uit mijn leven? Ze klinken logisch, maar er komt nogal wat bij kijken. Zo gooi je dit model gedurende 30 dagen je telefoon nagenoeg leeg. Weg afleidingen. Wat echt absoluut nodig is voor je werk mag blijven. Maar mail bijvoorbeeld, moet in een timebox één keer per dag gelezen worden. Idem voor sociale media, nieuws en andere bronnen van afleiding.
Eyal betoogt dat we, met een flinke inspanning, de regie terug kunnen pakken. Met name in het derde deel, het terug hacken van al die afleidingen, neemt een flink deel van het boek in. Maar persoonlijk vind ik de sluitsteen, het aangaan van verdragen om iets van aansprakelijkheid bij overtreding, na te komen. Een boete koppelen aan een overtreding (of positief het niet nakomen van een commitment) vinden we in het begin moeilijk, maar blijkt op den duur een zeer goed motivator voor verandering.
Want dat is wat Eyal uiteindelijk nastreeft: een duurzame verandering in ons gedrag om te ontsnappen aan al dat verslavende gedrag dat ons in de weg zit. Om ruimte te krijgen om te leven, te ontspannen en productief te zijn. ‘Though we often assume our identity is fixed, our self-image is, in fact, flexible and is nothing more than a construct in our minds. It’s a habit of thought, and, as we’ve learned, habits can be changed for the better.’
(Indistractable verschijnt in november in Nederlandse vertaling.)
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.