Frank Groot licht in het voorwoord toe dat managers vaak een forse hoeveelheid van hun beschikbare vergadertijd aan een visie op een vraagstuk besteden. En dat ze doorgaans een te lange agenda en een veel te dik pak papier in te weinig tijd moeten doornemen. Dit alles zou leiden tot een 'onaf gevoel' omdat de essentie niet gepakt is.
Wie herkent deze aspecten niet van een regulier overleg? We willen teveel doen in te weinig tijd. Er zijn in de afgelopen jaren veel oplossingen voorbij gekomen die in meerdere of mindere mate voldeden. Zo hebben managers geleerd om te vergaderen en zich niet zelf met de inhoud te bemoeien en zijn we gecharmeerd geraakt van 'staand vergaderen' waardoor veel kletspraat tot een minimum beperkt zou worden.
Auteur Frank Groot komt met een andersoortige oplossing, genaamd 'denktechnieken'. Hij biedt er 52 aan, dus er valt nog heel wat te kiezen. Gelukkig helpt de auteur bij de keuze door een tabel van twee bij twee aan te bieden waarin alle denktechnieken zijn onderverdeeld.
Enerzijds verdeelt hij technieken in rationele versus creatieve en intuïtieve technieken, en anderzijds maakt hij onderscheid in technieken om beslissingen op te baseren versus technieken die streven naar visie en beeldvorming. In de matrix die dus vier velden telt, werkt de auteur met vier kleuren: rood, blauw, groen en oranje.
Als lezer vraag ik me af of die kleuren een betekenis hebben, maar dat wordt nergens uitgelegd. Dat brengt me op het punt van de uitleg van de auteur. Die vind ik kort, soms te kort en zeker niet uitnodigend of inspirerend. De uitleg leidt soms eerder tot verwarring of frustratie. Zo zoek ik een voor mij bekende denktechniek op: mindmap. De achtergronden van deze techniek worden niet toegelicht, wel in zeven regels de voordelen. Maar kun je die als lezer dan begrijpen en geloof je daar dan ook in met zo'n beknopte uitleg?
In de stappen valt op dat vaak dezelfde tekst terugkomt: neem eerst deze techniek in zijn geheel door of: bespreek met elkaar de resultaten. Ik vind de auteur hier tekort schieten. Hij biedt zijn lezers veel te weinig achtergrondinformatie. Een gemiste kans, want de technieken zijn origineel en verdienen een betere toelichting. Maar wie hiermee kan leven en op zoek is naar een ideeënboek om het anders aan te pakken op de werkvloer, kan wel degelijk baat hebben bij deze verfrissende denktechnieken.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.