Wat 'Debatteren om te winnen' in één woord kenmerkt is toegankelijkheid. Debatteren kan zich beroepen op 2500 jaar traditie en er is net zoveel over geschreven als gesproken. Dat kan leiden tot een zwaar en filosofisch verhaal. In dit geval is dat niet zo. Het boek gaat pragmatisch met de geschiedenis om. Het levert geen diepgaande analyses, maar geeft handvatten vanuit een aantal basale theoretische aspecten. Daar komt bij dat ook de schrijfstijl het mogelijk maakt om op een hoog tempo door te lezen. Het boek gaat in op de klassieke elementen van het debat. Er wordt begonnen met de vraag wat een goede presentatie geven vraagt (Ethos), om verder te gaan met de vorm van het betoog en de bijkomende stijlmiddelen (Pathos). Vervolgens komen argumenteren, structuren en drogredenen aan bod in het hoofdstuk over Logos. Het laatste gedeelte was nieuw voor me. Dit stuk ging over wat Aptum heet. Dit hoofdstuk ging in op hoe men een verhaal het beste aan kan passen aan de context waarin in het gehouden wordt, bijvoorbeeld door ruimtegebruik of aansluiten bij luisteraars. Tussen de verschillende hoofdstukken is steeds een intermezzo te vinden, over de debatteerstijl van bekende politici. Wat het boek daarnaast erg leuk maakt is dat de auteurs ook ingaan op hoe je debatvaardigheden buiten het debat kunt gebruiken. De verschillende elementen die samenkomen in een debat (Ethos, Pathos en Logos) zijn ook goed te gebruiken op het werk, tijdens vergaderingen of presentaties. Het boek biedt zodoende een mooie introductie voor de lezer die zowel in debat als in het dagelijkse leven overtuigend(er) wil leren spreken.
Over Mark Hooftman
Mark Hooftman is politicoloog en adviseur. Hij heeft zich tijdens zijn studie politicologie verdiept in de filosofie, in zijn vrije tijd is hij actief in de politiek en in zijn opdrachten houdt hij zich bezig met het openbaar bestuur.