Mijn enthousiasme om het boek te lezen werd echter direct getemperd bij de openingszin van Lencioni, waarin hij toegeeft dat goed teamwork even belangrijk als zeldzaam is. Gelijk komt dan de vraag bij mij op wat hij mij in dit boek dan nog te bieden heeft.
Het boek is opgedeeld in twee delen en bestaat uit een parabel en een praktische en heldere beschrijving van het model van de vijf frustraties. Het verhaal speelt zich af binnen een Amerikaans bedrijf. Catherine, de hoofdpersoon staat voor de taak om van een slecht functionerend managementteam een echt team te maken. De mensen in dat team functioneren als groep namelijk zo slecht dat de voortzetting van het bedrijf in gevaar komt.
Vanaf de eerste kennismaking met de hoofdpersoon tot aan het 'eind goed, al goed' ontvouwt zich langzaam het model van de vijf frustraties. De situaties en de karakters zijn herkenbaar beschreven vooral wanneer je veel met teams werkt. De eerste paar hoofdstukken waren dan ook voor mij een feest van herkenning.
Maar halverwege het verhaal wordt de successtory een open deur en voorspelbaar. Dat maakt dat het verhaal uitgaat als een nachtkaars en het mij niet meer heeft kunnen boeien. In het tweede deel van het boek wordt het gehanteerde model uitvoerig beschreven en aangevuld met een instrument waarmee je door middel van 15 vragen je eigen team kunt onderzoeken. Het instrument is heel gemakkelijk te hanteren en je hebt al snel een globaal beeld van je eigen team wanneer het gaat om de vijf beschreven frustraties.
Het model zelf doet me sterk denken aan de piramide van Maslow. Niet omdat Lencioni een piramide gebruikt maar omdat het uitgaat van de basisvoorwaarden die noodzakelijk zijn om van goed Teamwork te spreken. In het model zit dezelfde opbouw. Eerst komt vertrouwen, wanneer er geen onderling vertrouwen is dan gaat men ook geen conflicten aan. Conflicten zijn noodzakelijk om betrokkenheid te creëren. Zonder betrokkenheid geen verantwoordelijkheid en zonder verantwoordelijkheid geen resultaten.
Het verbeteren van een team vraagt meer dan individuele talenten. Kennis van de ontwikkelfases van een team of van het in kaart brengen van de verschillende persoonlijkheden is onvoldoende. Het vraagt meer diepgang en gaat terug naar de voorwaarden die aan de basis dienen te liggen van iedere organisatie wil deze succesvol zijn, namelijk vertrouwen in elkaar. Vertrouwen moet je verdienen en dat is vaak een moeizame weg want de verleidingen zijn groot.
'De vijf frustraties van teamwork' kan dienen als een inspiratiebron bij het nadenken over de essentie van Teamwork. Voor degene die aan de slag willen met het verbeteren van de resultaten van hun team doen er goed aan een ander boek te kiezen met meer praktische handvatten.