Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Magie in al je communicatie

Heb je ook weleens meegemaakt dat je jouw visie, idee of oplossing niet zo goed over kon brengen als je zou willen? Je deed je best, had er goed over nagedacht en kende de feiten, maar toch kwam het voor je gevoel niet zo sterk over als je zou willen? Of je schreef een sollicitatiebrief die op zich correct was, maar je had een knagend gevoel dat er nog iets aan ontbrak, maar kwam er niet achter wat dat was? Volgens Bas Mouton kun je dit oplossen door magie in je communicatie te brengen. Hij gaat daarbij uit van: IK zeg IETS tegen JOU.

Mariska Fennema | 20 oktober 2015 | 2-3 minuten leestijd

Mouton verdeelt zijn boek in drie delen en het eerste deel heeft de titel: Meer Jou. In dit deel benadrukt Mouton hoe belangrijk het is dat je je verdiept in je publiek. Dit lijkt een open deur, maar door zijn interessante uitwerking van dit onderwerp is dat wat mij betreft zeker niet het geval. Zo geeft hij aan dat je een oproep tot actie moet doen. Dit zorgt er namelijk voor dat je focus aanbrengt, aansluit bij je publiek en meer spanning oproept. Koppel er een belofte aan en het zal je publiek motiveren.

Een andere manier is om je publiek mee te nemen met ‘Ja’s’. Door bijvoorbeeld te refereren aan de zorgen of wensen van je publiek, dan denken ze ‘ja dat herken ik’ en staan ze meer open voor wat je te vertellen hebt.

Deel twee draagt de titel: Meer Iets. In dit deel gaat het over de inhoud. Vaak wordt de inhoud onderschat en wordt er van alles over het publiek uitgestort. Het gaat er echter om dat je heel bewust dingen zegt die iets betekenen. Het toevoegen van wat spanning of tegenstellingen kan het verhaal boeiender maken. Wat blijft er over van het sprookje van Roodkapje zonder de boze wolf? Voeg dus een wolf toe aan je verhaal.

Mouton onderscheidt drie soorten wolven: de klassieke (de vijand), de maatschappelijke (een taboe) en de interne wolf (de eigen fout). Verder is het schetsen van een toekomstbeeld een sterke manier om meer inspirerende inhoud in je verhaal brengen. Daarbij kun je uitgaan van de toekomst als kans ‘indien we nu iets gaan ondernemen’, of de toekomst als risico ‘indien we niets doen’.

Het laatste deel heeft als titel: Meer Ik. Volgens Mouton schuilen er in ieder mens zo’n honderd identiteiten. Je bent man/vrouw, partner, autorijder, sporter, lezer, etc. Zo’n identiteit kun je gebruiken om je verhaal een persoonlijke touch te geven. Persoonlijke verhalen zijn namelijk altijd uniek en je creëert een band met je publiek. Ook het delen van je passie werkt vaak positief.

Als je niet goed weet wat je passie is in relatie tot een bepaald onderwerp, dan dien je op zoek te gaan naar jouw kernovertuiging die bij het onderwerp hoort. Dat kan bijvoorbeeld door steeds de vraag ‘waarom’ te stellen, net zolang tot je voelt dat je de kernovertuiging te pakken hebt. Door zo’n overtuiging toe te voegen aan je betoog kom je veel sterker over en blijft beter bij mensen hangen.

Van een boek met de titel ‘Magie in al je communicatie’ verwacht ik dat het boeiend geschreven is en leest als een trein. En dat doet het ook. De auteur heeft al van jongs af aan een passie voor verhalen en speeches die het verschil maken en dat klinkt door in dit boek. Hij geeft veel aansprekende voorbeelden, bijvoorbeeld een speech van Obama en verwijst naar diverse Ted Talks. Zijn taalgebruik is erg toegankelijk en zijn methode is prima toe te passen, niet alleen voor presentaties, maar ook voor andere communicatietoepassingen.

Over Mariska Fennema

Mariska G.A. Fennema MBA Werkzaam als manager marketing & communicatie bij RTV Utrecht en behaalde haar Executive MBA bij Business School Nederland.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden